Tuesday, February 8, 2011

Kita Kembalik e zaman kegelapan :(

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


Hari ini,kita sebenarnya sudah 1400 lebih meninggalkan zaman jahiliyah,zaman kegelapan.Kedatangan Rasulullah untuk membimbing umat manusia telah berjaya mengubah dunia..Akhirnya,wujudlah satu tamadun manusia yang sempurna dari sudut rohani,dan jasmani..Iaitu tamadun islam yang gah.


Namun begitu,manusia kian terlena oleh kemajuan yang dicapai,mereka lupa pada Allah,pada agama dan ajaran Rasulullah,dan kesannya..Kita secara tidak sedar telah kembali ke zaman jahiliyah.


Di Zaman jahiliyah,selepas pecahnya empangan maarid,kita lihat masyarakatnya yang hidup dalam keadaan teruk,dan tidak berakhlak.


Melihat pada kisah 1500 tahun dahulu,sebelum kedatangan islam,Bayi perempuan dibunuh,riba dalam perniagaan,penindasan terhadap golongan lemah,agama dimanipulasi untuk kepentingan sesetengah orang dan semangat assobiyah yang amat kuat dan sebagainya.


Perhatikan saudari dan saudari semua..Semua perkara yang disebutkan diatas,yang berlaku pada zaman jahiliyah telah kembali pada masa kita,dengan kesannya yang lebih teruk lagi.


Jika dulu bayi perempuan dibunuh,Hari ini,bayi laki laki mahupun perempuan sama sama dibunuh oleh manusia berhati setan..Difikirkan balik,manusia di zaman jahiliyah membunuh anak perempuan mereka demi kebaikan maruah keluarga mereka,serta untuk kebaikan anak itu sendiri,ibu bapa pada zaman tersebut lebih rela anak mereka dibunuh oleh mereka sendiri daripada hidup dalam keaiban dalam masyarakat dahulu.Mana lebih teruk?masyarakat jahiliyah pada zaman sebelum kedatangan islam?atau umat islam pada zaman sekarang?(2x5 kot)


Riba...dulu riba diamalkan,maka penindasan berlaku kepada golongan yang lemah,riba dihapuskan selepas kedatangan islam...Tapi hari ini ?Yang kaya bertambah kaya...Yang miskin Papa kadana.


Penindasan terhadap golongan yang lemah juga sudah tidak asing sekarang..Yang kaya menggunakan yang miskin untuk terus hidup,golongan berkuasa menindas golongan lemah.Jika dulu,orang orang kaya jahiliyah mendera hamba mereka,tetapi hari ini,ada majikan yang terdiri dari golongan peemrintah,merogol pekerja sendiri.Ini lebih teruk dari zaman jahiliyah.


Banyak lagi sikip dan akhlak jahiliyah yang menular dalam kelangan umat islam hari ini..Anda sendiri senaraikan..


Penyelesaiannya?


Hanya satu...hanya satu sahaja jalan penyelesaian yang berkesan untuk membawa kembali umat islam kepada akhlak islamiyah,yakni kita kembali kepada islam..Kita kembali kepada Al Quran dan sunnah.


Tanggungjawab siapa untuk mengembalikan kedaulatan islam itu?


Itu tanggungjawab manusia yang luar biasa..


Siapa manusia ini?


Insan insan yang sedar akan perkara ini,dan bertindak segera..


Apa yang perlu insan yang sedar ini lakukan?


Berusaha menyedarkan insan insan lain yang terleka dan lalai..


Wadahnya??


PEMIKIR :: hehe


PS-Pemikir hanya satu dari seribu wadah,...dah memang ana nak promote PEMIKIR,jadi ana sebut PEMIKIR..Boleh gitu??


  :)



1 comment:

  1. Hamba pinjam rencana ini.... terima kasih tuan hamba...

    ReplyDelete

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)