Tuesday, February 8, 2011

Saat wafatnya Rasulullah

Ini cerita yang saya dengardari video khutbah ustaz Abdullah Khairie..Saya cuba adaptasi dalam bentuk penulisan..hayatilah :)

Ketika  saat tiba hampir wafatnya Rasulullah,di tanggal 12 rabiul awal,Nabi beritahu pada saidina Fatimah bahawa Rasullah uzur dan tidak mampu untuk menjadi iman,lalu disuruh Fatimah untuk menyeruh saidina Abu Bakar mengantikan baginda.

Selepas Azan subuh,Saidina Fatimah pergi jumpa Saidina Abu Bakar untuk memintanya mengantikan rasulullah,kemudian saidina Abu Bakar menangislalu berkata "bagai manaaku nak jadi imansedangkan rasulullah masih hidup",lalu Sadina Abu Bakar terus menangis.

Saidina Ali nampak peristiwa ini lalu bertanya kepada Saidina Abu Bakar kenapa dia menangis.Lalu Saidina Abu Bakar beritahu bahawa dia tidak mampu jadi  iman selagi Rasulullah masih hidup.

Lalu saidna Ali pergi jumpa rasulullah,dan angkat baginda,usung baginda ke masjid..Sesampai di masjid,baginda bersabda "wahai Abu Bakar,pergilah engkau menjadi iman"

Lalu saidina Abu Bakar pergi jadi iman,bila nak mula solat,Saidina Abu Bakar menangis,kemudian tika baca alfatihah,beliau menangis lagi,bila baca surah lain,menangispula saidina Abu Bakar,dan selepas habis solat,beliau terus menangis lagi kerana beliau tahu,hari ini hari terakhirnya bersama Rasullah.

Kemudian,nabi diusung pulang,sesampai di rumah,rasulullah berkata kepada Saidina Fatimah bahawa baginda tak mahu jumpa siap siapa hari ini.

Tidak lama kemudian,pintu rumah rasulullah diketuk,lalu saidina Fatimah pergi memberitahu tetamu itu bhawa rasulullah tidak ingin jumpa sesiapa hari ini.Bilabuka pintu,saidina Fatimah nampak seorang lelaki yang berparas rupa tanpan,tetapi bila diamati betul2,ada rasa takut pada lelaki itu.

Saidini Fatimah kemudian tutup pintu,lalu pergi kepada Rasulullah,dan beritahu tentang tetamu itu..RASULULLAH kemudian berkata,kamu tahu siapa tetamu itu?Saidina Fatimah mengeleng lalu baginda berkata "itulah malaikatul maut,malaikat yang akan mencabut nikmat dunia yang aku nikmati sehingga hari ini"

Kemudian tetamu tersebut dipanggil masuk,lalu Rasulullah bertanya,ya Izrael,dimana sahabatku jibrail?yang selalu menemaniku?

Kemudian Malaikat Jibrail turun dan bersama Rsululah,Rasulullah bertanya,"Ya jibrail,kenapa kamu tidak bersama ku di saat kematian ku?" kemudian Jibrail menjawan "ya Rasulullah,aku tidak mampu utk melihat saat kematianmu"

Rasulullah kemudian bertanya "sakitkah mati itu ya Jibrail?"

Jibrail menjawab,"Ya Rasulullah,mati itu sakit ya Rasulullah"

Nabi kemudian bertanya,"Ya jibrail,bukankah aku ini nabi Allah,wali Allah,habibullah,sakit juga kah?"

Jibrail kemudian menjawab,"Ya Rasulullah,aku tahu kamu nabi Allah Habibullah,tetapi,mati itu sakit ya Rasulullah"

Lihat kawan kawan,ini nabi pun sakit untuk menghadapi mati,inikan pula kita sebagai umatnya yang sering melakukan dosa..tidak kah kita takut kawan kawan?

Kemudian nabi berkata,"Ya iZRAEL,kauambil lah nyawa ku,tapi sebelum itu,beritahu aku,apa yang akan ku perolehi kelak".

Izrael menjawab "Ya Rasulullah,kau yang pertama masuk syurga tanpa hisab dan malaikat akan tunggu roh kamu dari langit dunia sampai ke sidratul muntaha.

Lalu Rasulullah bertanya pula" Apa pula yang umat ku dapat"

Tengok disini kawan2,Rasullah bertanya tentan kita,sayangnya nabi pada kita..Tapi kita?

Malaikat kemudian menjawab"uamt mu ada diantara mereka yang masuk syurga tanpa hisab,kemudian diberitahu satu persatu kebaikan umat nabi sehinggalah nabi berpuas hati...

Kemudian  nabi berkata,Ambillah nyawaku....

Kemudian dengan lemah lembut,dengan cermat roh nabi dicabut dari kaki ,dan sehingga sampai ke lutut,nabi yang merupakannabi Allah,habibullah menjerit "Alllllah,Ya Izrael,adakah tiada yang lebih mudah dari ini untuk menghadapi kematian?"tengok kawan kawan,Nabi pun menjerit kesakitan..Kita sebagai umat yang sentiasa lalai,bikin maksiat..apatah lagi?

Izrael mejawab "Ya Rasulullah,inilah sakit yang paling ringan sekali Ya Rasullah utk para nabi danorang orang soleh.

Lalu nabi berkata "kau ambillah nyawaku Ya Izrael"

Ditarik kembali nyawa nabi dari lutut nabi hingga ke pusatnya,lalunabi menjerit sekali lagi "Alllah!!!,Ya Izrael,tiadakah yang lebih mudah untuk mencabut nyawaku?"

Lalu Izrael mengulangkembali "Ya Rasullah,inilah sakit yang paling ringan,utk para nabi dan orang orang soleh"

Sekali lagi nabi berkata, "Engkau tariklah nyawaku Ya Izrael"

Lalu dirik sekali laginyawa nabi dari pusat,hingga ke dada nabi lalu sekali lagi nabi menjerit "Ya Allah!!!!!,Ya Izrael,tiadakahyang lebih mudah pada ini,aku kekasih Allah,Nabi Allah"

Lalu Izrael menjawab sekali lagi,Ya Rasulullah,aku tahu engkau kekasih Allah,tapi inilah sakit kematian para nabi,ini yang paling ringan Rasulullah"

Kemudian nabi berkata,Ya Izrael,jika aku sebagai kekasih Allah menanggung azabkematian yang  begitu pedih,bagaiman dengan UMATKU?"

Kawan kawan tengok...disaat kematian Rasulullah,nabi fikir pada kita lagi....sampai akhir kawan kawan,nabi sayang kat kita...

Kemudian nabi berkata lagi,"Ya Izrael,kalau begitu,ENGKAU KUMPULLAH SEGALA SAKIT MENGHADAPI KEMATIAN UMATKU,DARI PARA SAHABAT,HINGGALAH KEAKHIR ZAMAN,ENGKAU LETAKLAH KEPADA KU SUPAYA AKU YANG SAKIT,UMATKU TIDAK SAKIT"

cuba kawan kawan tengok sayangnya nabi pada kita,tapi kita ni umat nabi Muhammad,tak sayang nabi.

Lalu  malaikat menjawab ,"Umatmu bergantung kepada amalannya,kamu tidak boleh tolong Ya Rasullah"

Lalu nabi berkata," Engkau ambilah nyawaku skrg "

Lalu nyawa nabi ditarik,dari dadanya,hingga ke Halkumnya,lalu Nabi berkata di saat akhirnya hidup nabi,tika nyawa nabi dah sampai ke penghabisan,di saat sakit yang teramat sangat,nabi berkata

"Ummati..ummati..ummati"

Umatku..umatku..umatku..

Nabi sebut kita kawan kawan..umat beginda..kita la tu..

Apa pesanan terakhir Nabi , kita ulang kembali..

"Ummati...ummati...ummati,solah...solah..solat"

Maksudnya,wahai umatku,umat ku...umat ku..sembahyang lah kamu...sembahyang...sembahyang"

Ingat...Nabi sebut kita sebelum wafat..Nabi sayang kita..

Tapi kita?

Sayang x pada Nabi?

Pernah menangis kerna cinta pada Nabi?

Ya Allah..ampunkanlah dosa hamba hambamu ini yang sering lupa dan lalai kepadamu,dan lupa pada cinta nabi kepada kami...

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)