Tuesday, February 8, 2011

Jom Solat !!!



kita sebagai umat islam,rukun pertama kita..perkara wajib yang pertama bagi kita sebagai hamba Allah yang kita harus tunaikan adalah solat..Sesiapa sahaja,yang berpegang pada kalimah " la ila ha illallah muhammad rasulullah",wajib menyempurnakan ibadat wajib ni. 
Apa dia solat ni?Mudah cerita kawan kawan,solat ni adalah satu cara bagi kita umat islam,untuk menyembah tuhan kita yakni Allah.
Dalam islam,terdapat 5 solat wajib sehari semalam,dimulai dengan Subuh sebanyak 2 rakaat,Zohor dan Asar sebanyak 4 rakaat,Maghrib 3 rakaat dan Isya' kembali 4 rakaat.
Kawan kawan semua,kita ni,sedar ke tak sedar,berada di atas sebuah planet yang dinamakan sebagai bumi..

Nak gtaw kat korang,bumi ni bukan tok nenek kita yang cipta,bukan mak bapak kita yang hasilkan,bukan ahli sains dari barat yang wujudkan,tapi semuanya dari Allah..
Jadi tak faham faham lagi ke? dimana dikita menumpang sekarang??selain duk atas bumi Allah,kita juga hirupp udara Allah,minum air Allah,makan nasi Allah,kenapa dengan begitu banyak nikmat kita dapat dari Allah,nak solat 5 kali sehari,10 minit sekali pun tak sempat ke?
Solat tiang ugama kawan kawan,saing saing,jangan duk lupa,kalau Korang ngaku korang ni penganut agama islam,tapi kalau tak solat...perghhh,maaf la cakap...agama anda dah lama runtuh beb..
Satu lagi yang biasa kita dengar tentang solat adalah "Beza antara orang islam dan kafir adalah solat 5 waktu sehari semalam",haa,kita pernah dengar,selalu dengar ustazah ustazah cakap,tok iman di kampung cakap,tapi ramai di antara kita tak terasa pun,orang nak samakan kita dengan orang kafir,tak de yang segera pergi solat sebab tak nak sama dengan orang kafir, muda yang bikin 'derk' j..
Guana gamok kaau kita ubah sikit dari 'beza antara orang islam dan kafir ni adalah solat lima waktu' kepada "beza antara orang islam dan beruk adalah solat lima waktu"..haaa,ini baru kool..jadi ingat la kawan kawan,kalau korang tak solat,tak lama korang dengan beruk 2x5 je..nak je??haa..
"si fulan ni tak pernah saya nampak solat,ngaji quran,begitu juga dengan beruk di rumah haji mat,tak pernah solat,ngaji quran,jadi si fulan tu kira anak beranak beruk la,dah masing masing sama je,"haaa...nak ke disamakan gitu kawan kawan??
Bagi saya,korang nak bercinta ke,merempit ke...go on je la,tetapi ingat!!!!!solat jangan lupa..Ingat siapa kata..ok boss??
Jadi remaja....JOMMMMM SOLAT!!!!

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)