Tuesday, February 8, 2011

Amar maaruf dan Nahi mungkar

Assalamualaikum dan salam dakwah sahabat sahabat sekalian..


Aikksss..Pening penulis hari ni,ada ke patut,istilah 'amar maaruf nahi mungkar' ditukar kepada 'amar mungkar nahi maaruf',kesilapan teknikal ke?

Ahaks..tidak sama sekali..

Ungkapan ini diubah oleh Yang amat berhormat Ketua menteri Pulang Pinang lama dahulu,dan saya melihat,ada relevennya beliau berkata, "Hari ini,sesetengah pihak lebih gemar untuk amar mungkar nahi maaruf berbanding 'amar maaruf nahi mungkar'

Yakni jika diterjermah,maksudnya "menyeru kepada kemungkaran dan mencegah kebaikan'..

Lihat umat islam hari ini,lebih gemar ajak rakan rakan "jom clubing","jom berkaraoke'"jom lumba motor" dan sebagainya yang mengdekati maksiat,perkara tak berfaedah..

Yang ajak pi surau,yang ajak kepada kebaikan,yang cegah kepada kemungkaran dimaki hamun,dikatakan tidak layak untuk tegus org kerna diri pun berdosa juga dan lain lain..

Penulis pernah seru rakan rakan tutup aurat dulu,kemudian ada suara sumbang beritahu kawan baik penulis "Eleh amar tu,suruh org tutup aurat,sepupu sendiri tidak tutup aurat"..

Saya tidaklah berhujah,berdebat dengan hamba Allah itu,cuma saya nak jawab disini,tidak semestinya sepupu  xtutup aurat,saya tak leh tegur orang lain..Sepupu saya sendiri saya dah tegur,dah marah,dah dia tak nak dengar..apa penulis boleh buat..Sama la untuk korang,penulis mampu tegur je,tapi kalau korang tak nak ikut,hangpa punya pasal la..

Hari ini,orang yang ber'amar maaruf nahi mungkar' dibenci,dipandang enteng,dipandang rendah,tidak dihormati dan disokong,tapi orang yang seru kepada kemungkaran,jom jom jom heboh semua sekali terus dapat sokongan majoriti umat islam.

Pasal JOM HEBOh...DIA AJAK "JOM..JOM..JOM,......JOM HEBOH..HEBOH...(ni la amar mungkar)

tHEn kita ikut la JOM HEBOH  dia tu..itu semua perkara tak berfaedah..B=time malam akhir,ada konsert dan semua sekali..

Ustazah penulis pernah cerita time beliau di sarawak dulu,lepas malam "sure heboh" ramai la budak2 beromen bawah pokok..hadddoii...

Sekarang..fikirlah...anda di piihak mana?amar maaruf?atau amar mungkar?

Anda lebih gemar berkawan dengan pihak mana?amar maaruf?amar mungkar?

renungkanlah..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)