Tuesday, February 8, 2011

Dosa zahir dan batin

Assalamualaikum dan dalam bertaubat :)

Sahabat semua,hari ini,penulis berminat untuk berkongsi sedikit ilmu berkenaan dosa zahir dan dosa batin..

Diantara dua jenis ini,bagi orang yang beragama,dosa dosa zahir mereka hindari,dan mereka anti begitu sekali,tetapi nak bagitahu rakan rakan,dosa batin ini lebih banyak kepada orang yang beragama inilah,

Dan untuk pengetahuan semua,dosa batin adalah lebih teruk dari dosa zahir..Lebih dimurkai Allah dan lebih patut kita jauhi..

Bagaimana dosa zahir itu?

Bagi orang yang beragama,mereka tahu dosa zahir,dan mereka hindarinya,antaranya adalah berzina,minum arak,rasuah,judi dan sebagainya.Silap mereka adalah bila mereka tidak melakukan dosa zahir ini,timbul dalam hati mereka,

"Aku baik ni,aku tak buat pun dosa dosa besar ini"

Haaaa...

Apa tu?

Itulah dosa batin...walaupun dia sebut dalam hati,kita tak nampak,tapi sedar atau tidak,perkataan itu bisa memberi dosa besar kepada kita..

Yess,luaran kita bersih,dalaman?hanya kita dan Allah tahu..

Bagi orang tak beragama,mereka peduli dan tak kisah pun dengan dosa zahir,berzina,fitnah dan sebagainya,sememangnyA bereka pendosa,dan dengan izin Allah dimasukkan ke neraka jika tidak bertaubat dan tidak cukup amalan,memang itu selayaknya untuk mereka.

Tapi rugilah bagi orang yang beragama,yang hindar dari dosa zahir,tetapi dosa batin tidak dihindari..

Ada orang yang lalai dalam ibadat,solat sekali buat sekali tinggal,tapi dia tahu dia salah dan selalu menyesal(walau pun tetap buat berulang kali),tapi ini lagi baik dari orang yang sentiasa beribadah tetapi angkat diri lebih baik orang lain..

Tetapi yang sebaiknya,yang perlu kita kejar adalah kita sentiasa beribadah,dan pada masa yang sama,hindari disa batin... :)

ps- tegurlah jika saya salah dalam menulis :)

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)