Tuesday, February 15, 2011

kubur masing masing !!

Assalamualaikum dan salam sejahtera ...

Tiap kala kita nasihat sesuatu perkara kepada seseorang yang berbuat mungkar,jawapan mudah dia bagi adalah,

"Kubur masing masing @ kubur aku kubur aku,kubur mung kubur mung"..

Bila dah diorang jawab macam ni,secara mudah je penulis boleh je jawab,habis takde la makna 'amar maaruf nahi mungkar' kalau camtu..

Tapi jawapan sebegitu kadang kadang tidaK beri kesan kepada mereka yang dah jahil nih..

Jadi kadang kadang,penulis pun frust dengn mereka ...Sakit hati pun ada jugak ..

Sehinggalah penulis dengar satu kuliah dari ustaz Azhar yang turut membincangkan soal ini..

Katanya Ustaz,mereka spisis ni nih,memang bila kita nasihat,itulah jawapannya..Jahil ...

Tapi bagaimana nak jawab mereka??

kita jawab begini,

"Ok...dah kalau kubur masing masing,nanti bila awak mati,jangan panggil orang la suruh tanam,lepas mati,gali sendiri kubur,then tanam sendiri mayat diri sendiri..baca talkin sendiri,"

(ustaz kuliah dialek ganung,saya tukar kepada bahasa biasa)..

Ia...memang pedas dan bermakna!!!

Betul tu.

Lain kali kalau ada lagi budak yang gtaw macam tu bila kita ajak kepada maaruf,bilang camtu..biar dia rasa !!!!

tapi sebelum tu,terangkan dulu kewajiban amar maaruf nahi mungkar...

Tapi kalau tak faham bahasa lagi... ehe..

Inilah payah manusia sekarang..

Bila ditegur...

Melenting....

Padahal nanti kat masyar ko salahkan aku...tak nasihat ..

Masa hidup,orang duk nasihat,ko tengking balik...

ps-seb baik ustaz azhar tak patenkan ayat dan kuliahnya..hahaha..banyak ayat beliau yg ana cedok ...

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)

Post a Comment