Tuesday, February 8, 2011

Kenali Malaikat pemberi rezeki ...Mikail :)

Assalamualaikum dan salam mencari rezeki..

Sebelum ini,penulis sudah menulis tentang malaikat izrael,atiq dan raqib,jadi hari ini,kita bersama sama dengan satu lagi makhluk Allah yang mulia,iaitu malaikat Mikail.

Malaikat Mikail ditugaskan untuk memberi rezekii kepada manusia ATAS ARAHAN ALLAH..

Salah satu rahmat dan rezekinya yang terbesar adalah hujan..dari hujan inilah,rezeki kita ada,terasilnya buah buahan,hidupnya haiwan dan semua sekali.

Kalau korang ingat hujan ni turun sebab pak pandir buang air dari atas langit..itu semua pembohongan yang penulis hidup hidup percaya masa tadika dulu..Pandai sungguh cikgu tipu..urrmm..(kalau guruh tu katanya pak pandir dan mak andir gaduh)ehe.

Dan untuk pengetahuan semua,malaikat Mikail tidak pernah KETAWA semenjak NERAKA diciptakan..

Malaikat pun,yang patuh pada Allah 100% takut neraka..habis kita??

Baik,di sini jelas,rezeki kita bukan di tangan manusia,Tapi semuanya atas Allah.

Ada dalam kalangan kita,rela bekerja hingga tinggalkan solat..

Berniaga sampai lupa untuk berjemaah..

Mencari wang sehingga lupa untuk mengumpul pahala..

KOrang perasan tak,ada manusia tu,kerja 20jam sehari,tetapi hidupnya miskin dan tetap miskin..kerana apa? dah cakap dah,REZEKI DI TANGAN ALLAH ...

Kalau kalian tengok orang tu gaji RM50 ribu sebulan,itu tidak bermakna rezekinya besar,kerna rezeki itu dikira melalui apa yang masuk dalam perut kita..

Apa yang kita makan..

Ada orang gaji besar,tapi tiap2 hari boleh makan biskut je..Apa guna?

Di negeri saya dahulu,ada orang kampung tidak boleh ke surau untuk dengar kuliah kerna diugut jika ke surau,tak dapat bantuan..

Dia pun tak pi..alamak,penakut betul...rezeki bukan di tangan mansia itu...tapi semuanya di tangan Allah..

Tetapi..jangan pula fikir,bila rezeki di tangan Allah,kalian tak bekerja..nak makan kena kerja laaa....pekerjaan itu sebagai alat untuk mendapatkan rezeki..

Dan ingatlah...anda perlu berhati hati dalam mencari rezeki..pepatah melayu "rezeki jangan ditolak" wajib anda semua buang jauh jauh....habis kalau rezeki HARAM tak nak tolak juga??

Itu pepatah melayu tarak nilai...kita berpeganglah pada quran dan hadis... :)

dan jangan lupa untuk berkongsi rezeki dengan yang tidak bernasib baik..insyAllah,dengan berkongsi rezeki,anda tidak akan jatuh miskin..

Dan gunakan sedikit untuk sedekah ke jalan Allah kerna itu sebagai tiket untuk ke syurga :)

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)

Post a Comment