Friday, February 25, 2011

Perlu ke cinta sebelum nikah??

Assalamualaikum dan salam hari jumaat ..

Pernah dengar ungkapan sebegini?

"Jodoh itu memang milik Allah,tetapi tidak akan datang kalau tidak dicari"

Ini biasa diungkapkan oleh sesiapa sahaja yang cuba untuk menghalalkan percintaan ..

Katanya,zaman moden,mana ada dah ibu bapa tolong carikan..tak rock la...ehe

Dan sekiranya kita menjelaskan cara yang betul,pastinya "hujah" mereka yang ingin menghalalkan cinta sebelum nikah ini lebih kuat...mereka berkata lojik akal yang memang boleh diterima akal..

Yela,kalau nak harap pada jodoh Allah,dengan duk rumah je,mana nak dapat jodoh,kalau tak kenal hati budi,mana nak bahagia,mungkin bawa perpecahan nanti kan?bulan tak kan jatuh diriba..KATANYA..

Memang betul,jodoh perlu dicari tetapi bukan dengan cara mencarinya dimana mana tapi carilah JODOH dalam ibadah kita..tak perlulah nak bercintan cintan ni..YAKIN PADA ALLAH ..

Nak dapatkan jodoh yang baik,soleh,segera,banyak kan berdoa padaNya ..itulah JALANNNYA ..

Allah sukakan hambanya yang banyak meminta padaNya..

Ajar diri  sendiri dan jadikan diri sendiri penuh dengan sifat yang disukai Allah.yakinlah,Setiap orang Allah dah tetapkan pasangan masing...

Sejak kita ni tak jadi baby lagi,duk dalam bentuk cacair lagi,mak bapak kita baru 2 minit akad nikah,Allah dah tetapkan jodoh kita..

Bagi mereka yang lewat bertemu jodoh(khawin),mungkin ada hikmah yang kita tak nampak...ala,hantu pun kita tak nampak,inikan pula hikmah dimasa depan...InshaAllah,akan bertemu jugak satu hari nanti cuma kita tak tahu bila,dimana,bagaimana dan siapa orangnya..Entah entah jodoh kita baru lahir time kita umur 20..waaaa...best doh rasa ..

Berapa orang berani jamin,hari ini dia bercinta dengan seseorang tu,gerenti orang tu bakal jadi suami/isterinya kelak?

Fussshhh....Pengalam ana sendiri,bercinta tak cekat nak rak juga,rancang itu dan ini,tapi last last.. tak jadi..tengok,kita duk sibuk nak tetapkan jodoh sendiri..

Padahal urusan jodoh ni bukan kerja kita..tapi KERJA ALLAH... kenapa kita nak curi kerja Allah nyer?

Dan siapa boleh jamin,semasa bercinta,dia mampu jauhi zina?jauhi kemurkaan Allah itu?? boleh jamin?

Jangan kerana termakan dakyah orang yang menghalalkan cinta kerna kononnya bulan tak kan jatuh ke riba kalau tak dicari,kita duk ikut kata orang tu sedangkan Allah dah tetapkan yang terbaik untuk kita..

Dan kesian la pada bakal suami/isteri kita,ada ke patut,sebab tak yakin dengan Allah,kita duk bercinta dengan orang atas dasar nafsu,maka tak jadi romantik la..tak dapat la anda kata kat bakal suami/isteri kelak "abg lah cinta pertama dan terakhir sayang" cceeeewwwwaaaahhh....geli..geli..haha..

Apapun....YAKINLAH..CINTA YANG HAKIKI,CINTA YANG SEJATI HANYA CINTA PADA ILAHI..YAKINLAH ITU ... :)

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)