Sunday, July 24, 2011

Sahaabt yang baik itu rezeki dari Allah :)

Assalamualaikum dan salam bersahabat ..



Rasulullah s.a.w pernah menyebut, ''sesiapa yang Allah nak jadikan dirinya baik,Allah akan rezekikan dia seorang sahabat yang baik dimana kalau dia lupa,sahabatnya akan mengingatkannya,dan kalau dia ingat sahabat itu akan membantunya''



Dua perkara yang nabi sebut tentang ciri ciri sahabat yang baik dalam hadis ni iaitu



#Dia akan ingatkan kita time kita lupa..

#Dia akan bantu kita time kita ingat..



jadi kalau kita lihat disebalik hadis ni,



Kalau Allah nak jadikan kita jahat,Allah akan beri kita teman yang jahat,maka time kita lupa,dia akan buat buat lupa bersama kita,time kita ingat,dia akan lalaikan kita..



Time kita lupa solat,lupa nak buat perkara baik,sahabat kita yang baik akan ingatkan ..tapi kalau sahabat yang mengong,time kita lupa solat,dia pun tak solat guna,sama sama chat dalam FB padahal dia tahu swaktu solat dah masyuk .. ini haprak punya kawan ...chi sie..



Bila kita ingat pula,nak solat,nak buat kebajikan,dia bersama kita,bantu kita,dorong kita, tapi lau kawan yang jahat,time kita nak wt pahala,time tu la dia nak lalaikan kita..



"rilek luuuu,main fesbuk luuu,mayang jap ag takpe" .. Ini kawan setan ni ..shooohh...shooohh....pantangh keturunan aku bertemankan setan .. hihi..



Satu hadis yang diriwayatkan olehAL Bukhari bermaksud "Tidak ada yang dua orang yang bercinta dan berkasih kerana Allah melainkan orang yang paling cinta kepada Allah itulah yang paling sayang kepada sahabatnya"..Maknannya, sahabat yang mencintai Allah adalahsahabat yang paling mencintai kita ..



Cinta antara dua sahabat ni adalah kerana Allah,berjuang bersama utnuk Allah,belajar untuk Allah bersama..Maka lahirklah ukhwah kerna Allah .. :)

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)