Friday, July 22, 2011

AKHLAK RASULULLAH ADALAH AL QURAN

Assalamualaikum dan salam berakhlak mulia ...



Isteti Rasulullah iaitu saiditina Aisyah pernah berkata bahawa "Rasulullah itu menurut Al Quran" yakni dalam segenap aspek hidupnya..Nabi Muhammad ikut Quran ...Orang yang dah confirm masuk syurga ni,iaitu Muhammad Bin Abdullah ni ikut quran dalam kehidupan seharian..dah kita kita kita? duk ikut iblis lagi?



Mulianya akhlak nabi sehingga ramai orang kafir masuk islam disebabkan keindahan akhlak Rasulullah (selain dapat hidayah Allah)..



Orang cakap akhlah nabi itu adalah al Quran,bagaimana tuh?hal ini demikian kerna Rasulullah hidup 100% berpandu kan Quran,sebab tu la akhlak baginda sama dengan yang disuruh Allah ..



Rasulullah telah menghidupkan quran dengan beramal dengannya ..Kita ni, (awok semua la...sama la saya pom)baca sajr je,al fatihah baca 17 kali sehari,tapi ada ikut apa yang disuruh,,ada amal apa yang dianjurkan? takdop kan? hurrmmm...



Antara akhlak Rasulullah yang disuruh Quran adalah Quran suruh kita menjadi pemurah..



Dan sesungguhnya Rasulullah tu memang pemurah,sehingganya bila ada seorang wanita menghadiahkan baginda sehelai kain serban,tapi bila diminta oleh seorang sahabat,tanpa fikir panjang,baginda terus bagi ..dah kalau kita? Ada nak bagi?tunggu lembu bertelur dulu r... kan?



Quran juga suruh kita lemah lembut,dan sesungguhnya Rasulullah itu amat lemah lembut orangnya ..Dimana baginda tidak pernah marah,walaupun ada orang menyakiti mahu pun menganiaya baginda .. itu dia akhlak Quran,....dah kita? hihi,jangan kata kita (yang merangkumi semua pembaca dan penulis) ,tapi penulis sendri kalau ditekan,orang kata,tak sampai 3 saat habis lah hembusan memarahinya ..ehe .. well,u know me..



Al Quran suh kita pemaaf , dan sesungguhnya rasulullah,nabi kita sememangnya seorang yang pemaaf,sehinggakan,semua penentang islam di zaman permulaan islam yang ada semasa pembukaan mekkah,dimaafkan nabi , walaupun mereka dulu lawan islam ..Anak Abu Jahal pun dimaafkan rasulullah dan kesannya,Akramah jadi pejuang islam yang berani sehingga akhir hayatnya :)



persoalan balik pada kita...adalah kita pemaaff cam rasulullah? tepuk dada,tanya la iman tu ...



Quran suruh kita sabar,dan rasulullah adalah manusia paling sabar di dunia ni,antara semua nabi dan Rasul,Nabi Muhammad paling penyabar ..Buktinya walaupun ditentang,dimaki , dihina ,tapi tidak pun baginda berdoa agar umatnya dihancurkan... hurmm .. lau kita? Maghrib masuk lambat sikit untuk buka pose pun dah maki hamun tok bilal yang sedikit terleat..hihi.. betapa 'penyabar' nya kite ..



Takat ni penulis mampu untuk hari ni..blank dah nak cari huraian .. isi ada,lam google je...nak hurai ni bukan senang2 guna kepala otak penulis,sekali silap hurai mai ajaran sesat lak ..Kena rujuk buku juga, rujuk penulisan ustaz ustaz juga .. jadi lau salah silap,mohon segera tegur deh ..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)

Post a Comment