Wednesday, September 25, 2013

Betulkan niat

Alhamdulillah,usrah pertama aku , hadis yang dibincangkan oleh naqib adalah hadis pertama dari buku hadis 40 imam nawawi iaitu berkenaan niat..Sungguh, bila memahaminya,ternyata tiada kalimah yg lebih bisa diungkap kan melainkan Allahuakbar..

Dari Amirul Mukminin Abu Hafsh, Umar bin Al-Khathab radhiyallahu ‘anhu, ia berkata : “Aku mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Segala amal itu tergantung niatnya, dan setiap orang hanya mendapatkan sesuai niatnya. Maka barang siapa yang hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya itu kepada Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya itu Karena kesenangan dunia atau karena seorang wanita yang akan dikawininya, maka hijrahnya itu kepada apa yang ditujunya”. 

Hadis ini merujuk kepada peristiwa hijrah nabi, maka yang berhijrah itu kerana mencari redha Allah dan Rasulnya,maka itu lah yg diperoleh oleh nya,namun jika niat kerana harta dan wanita yang ingin dinikahinya,maka itulah yang diperoleh, kerugian yg nyata dalam kehidupan dunia akhirat.

Kita jadikan iktibar terbesar dalam hidup kita pada hadis ini,

Pada seorang mahasiswa,mahu belajar, letakkan niat kerana Allah itu yg utama,maka anda insyAllah akan peroleh redha Allah,kemenangan anda yg hakiki,tapi jika diniatkan anda mahu belajar untuk mendapat kerja, mungkin anda dapat pekerjaan yg anda harapkan,akan tetapi tanpa anda sedari,anda kehilangan sesuautu yg lebih bernilai,redha Allah..sayang bukan?Betulkan niat sebelum belajar,kerana Allah aku belajar..

Pada seorang wanita yang mahu berhijrah dari free hair kepada bertudung, kerana apa? kerana manusia? kerana mahu diterima manusia? kerana terikut dengan manusia? atau kerana mahu redha Allah? Anda akan dapat apa yg anda niatkan kerana apa.. 

Semua perkara baik yg kita lakukan, tambahkan bonus kepadanya dengan niatkan kerana Allah,maka anda akan peroleh keberuntungan yg berkali ganda insyAllah ..

Hidup kita singkat.. Kalau bukan redha Allah, apa lagi yang boleh bawa kita ke syurga?

1 comment:

  1. Bagaimana pula kalau jenis yang Malas belajar? Apakah langkah pertama yang boleh dilakukan utk membantu orang tersebut?

    ReplyDelete

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)