Tuesday, September 10, 2013

Ketetapan taqdir?

Ketetapan Takdir..

Selepas Ustaz Fathul Bari mengeluarkan kenyataan kenaikan harga barang/minyak adalah takdir Allah dan kita tidak seharusnya menentang,aku ke perpustakaan untuk rujuk mana mana buku berkaitan perkara ini,alhamdulillah lama mencari aku jumpa satu buku bertajuk "Masalah Taqdir" oleh Dr.Abdullah Nashih' Ulwan..Bukunya banyak membicarakan soal persoalan , "Kalau Allah cipta kita dan cipta segala perbuatan kita,kenapa dihisab perbuatan jahat kita sedangkan Allah yang menciptanya", Turut membicarakan soal firman Allah bahawa Allah sesatkan siapa yg dia kehendaki dan tunjuki siapa yang Dia kehendaki" dan "Jika Allah dah tentukan bahawa aku jahat,kenapa perlu diseksa aku" ..

Antara tiga persoalan diatas , aku merujuk persoalan pertama dalam membicarakan soal isu Fathul Bari.. Sebelum itu, mambahaskan penggunaan hadis sahih oleh fathul Bari dalam pertahankan kenaikan harga barang ini,saya memetik kata2 ustaz yang komen kenyataan UFB iaitu "Kalimah yang benar, tapi berada di tempat yang batil."

Sebagaimana disebut DrMaza dalam khutbah jumaat beliau , Jika subsidi utk rakyat dikurangkan,kenapa tidak dikurangkan subsidi kepada golongan2 atasan .

Apa yang membezakan "hak" mereka dan "hak" rakyat dalam soal ini? Kenapa yang disuruh merasai beban ini hanyalah rakyat jelata bukan golongan elitis lainnya? Apakah "memang ketetapan Allah rakyat perlu menderita dan elitis boleh hidup bermewah mewahan"?

Kembali kepada persoalan pertama iaitu yang aku rasa paling dekat untuk kita analogikan atau kiaskan kepada isu yang berlaku..

Dalam bab 4 buku tersebut , penulis menjawab menurut pemahamannya bahawa untuk membahaskan isu ini,perlu diketahui 2 sifat Allah iaitu pertama, bahawa Dia adalah Pencipta, Dia yang melakukan segala sesuatu dan Ia tidak ditanya tentang apa yang Dia buat,sebaliknya kita (makhluk) yang akan ditanya" , sifat kedua adalah "Maha Adil" , sesungguhnya Allah maha Adil,Allah tidak aniayai makhluknya walau seberat zarrah..

Oleh itu kita tidak boleh gunakan satu sifat Allah sahaja untuk membahaskan tentang sesuatu perkara.

Orang yang menetapkan bahawa Allah yang lakukan segala sesuatu bagi manusia dan mereka menetapkan sifat kePenciptaan ini akan segala sesuatu yang berlaku,mereka ini adalah golongan Jabariyah. Golongan yang sekaligus menidakkan ikhtiar manusia bahkan mengatakan manusia ibarat bulu yang terbang ditiup angin.

Benar Allah bersifat pencipta namun Allah juga maha Adil,kerana itu Allah membekalkan manusia dgn potensi,menunjuki jalan dan memberikan kebebasan serta iktiar kepada manusia dalam memilih untuk melakukan sesuatu atau tidak melakukan sesuatu.

Kenapa Allah anugerahkan nikmat untuk kita manusia beriktiar adalah selari dengan pemberiannya yang paling berharga untuk kita iaitu AKAL.. Kalau Allah tidak kurniakan Akal kepada kita dan tidak punyai kemampuan untuk beriktiar,jika lah kita tidak mahu "beriktiar" saat melakukan sesuatu,maka tiada gunalah "akal" yang Allah anugerahkan..

Bagi orang yang menggunakan "qadha dan qadar" sebagai hujjah mereka, jawab kepada mereka adalah satu tamparan di pipi mereka,lantas kemudian minta lah maaf sambil berkata "Janganlah anda marah kepadaku kerana tamparan ini adalah ketetapan Allah" , dan jika mereka tidak menerimanya,batallah hujah mereka..

Wallahuaklam.. Penulisan ini mungkin benar dan mungkin salah.. Ada kemungkinan juga tidak sesuai aku kiaskan persoalan pertama dari buku dengan isu yang berlaku..Rujuklah mereka yang lebih tahu..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)