Sunday, September 22, 2013

Alangkah Lucunya Negeri Ini..

Filem Indonesia yang diterbitkan tahun 2010 yg berdurasi 1 jam 43 minit ini aku kira sangat berjaya membawa mesej kehidupan rakyat,diselitkan unsur humor dan emosi,sangat berjaya sehingga aku terketawa hampir 5 minit berterusan dalam keadaan aku "pause" filemnya dek penangan salah satu adengannya , juga berjaya menitiskan air mata sehingga biar diulang 7 kali sekalipun,babak itu mampu buat insan yg berfikir itu menangis..

Filem ini mengkritik pemerintah , mereka gagal menyediakan keperluan buat rakyat,mereka mengamalkan rasuah dan hidup mewah sebaliknya rakyat dibiarkan miskin.. Bilamana rakyat mencuri demi sesuap nasi,ditangkap dan dipandang hina masyarakat,tapi PEMIMPIN NEGARA YANG KORUP dihormati masyarakat kerana darjat kekayaannya..

Ending filem biasanya happy ending, namun ending filem ini buatlah ending kisah Snow White mahupun ending filem kamaruk cinta,sebaliknya cerita yg membawa realiti kehidupan masyarakat.

Air mata mana tidak menitis melihat takkala anak anak kecil yg menyeluk saku akhirnya berubah mencari rezeki yg halal disisi Tuhan tapi bertentangan dengan undang undang pemerintah,mereka dikejar oleh polis,polis dalam filem ini tidak ubah seperti si bodoh yg bekerja untuk tuannya yg korup,menangkap anak kecil yg mencari sesuap nasi yg halal..

Ternyata,filem ini bukanlah mengambarkan hanya Indonesia,namun sama sahaja negara jirannya Malaysia..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)