Sunday, September 22, 2013

Cerita Papa : Kepentingan Ilmu..

Pernah dulu,ayah penulis cerita pada kakak penulis kisah tentang pentingnya ilmu..Kisahnya tentang kelasi kapal..

Seorang kelasi kapal tidak puas hati melihat pengurus kapal yang gajinya lebih tinggi darinya walaupun dia bekerja lebih kuat dan lebih susah,lalu dia adukan kepada kapten kapal..

Saat berjumpa dengan kapten kapal,dan mengadukan segalanya,kapten kapal terdiam seketika,lalu kemudian,dia menyuruh si kelasi itu pergi ke hujung kapal,untuk melihat samada ada atau tidak kucing disana.

Lalu si kelasi pun pergi,sesampai ke hujung kapal,dia nampak sang kucing lalu kembali kepada kapten kapal dan melaporkan bahawa dia nampak ada kucing dihujung kapal.

Kemudian kapten kapal mengarahkan supaya si kelasi tengok warna kucing tersebut,lalu dia tengok apa warna kucing tersebut,lantas kembali melaporkan kepada kapten..

Kemudian kapten kapal memberi arahan lagi supaya periksa samada kucing itu jantan atau betina, lalu kemudian si kelasi itu pergi kembali tengok samada kucing itu jantan atau betini,kelihatannya betina lalu dia melaporkan kepada kapten kapal.

Kemudian kapten kapal bertanya lagi samada kucing itu punya anak atau tidak,sekali lagi dengan letih dan susah payah si kelasi tengok kucing itu,samada ada anak atau tidak,jawabnya,ada.. dia melaporkan itu kepada kapten kapal.

Kemudian kapten kapal bertanya berapa ekor anak kucing itu? Tika itu si kelasi mula stress! namun dia pergi tengok lagi,dan kemudian melaporkan bahawa ibu kucing itu punya 5 ekor anak....

Sekali lagi bila kapten mahu bertanya tentang kucing tersebut,si kelasi hilang sabar lalu berkata "tuan mahu bodohkan saya kah? apa motifnya tindakan tuan ini?"

Si Kapten tersenyum lantas memanggil sang pengurus,dan memberi arahan yg sama dengan arahan pertama kepada kelasi itu.. Itu menyuruh si pengurus melihat samada ada kucing atau tidak dihujung kapal.Si pengurus itu patuh lalu pergi ke hujung kapal.

Tidak lama kemudian,dia kembali,lalu kapten kapal bertanya "ada atau tidak kucing disana?"

Lalu dijawab si pengurus :

"Ada tuan,seekor kucing betina berwarna kelabu berada di hujung kapal,bersama ibu kucing itu adalah 5 ekor anaknya yang comel lote"

Kemudian Kapten kapal berterima kasih kepada si pengurus dan menyuruhnya kembali meneruskan tugasnya.. Lalu berpaling ke arah si kelasi.. si kelasi tunduk,tanda dia fahamm..


No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)