Wednesday, September 25, 2013

Berkata benar biarpun pahit I

Kaji sirah perjuangan nabi Muhammad dulu,saat permulaan islam,golongan hamba dan orang miskin lah yang antara mula mula memeluk agama islam kerana islam adalah agama yang membela mereka,dan tidak menghinakan mereka.. Semua muslim adalah sama,yang membedakan hanyalah takwa kepada Allah..

Tapi zaman berlalu , perhatikan sekarang, ramai orang miskin memeluk agama kristian,persoalannya kenapa?

Aku tidak pernah menyalahkan tindakan orang kristian berdakwah kepada segenap lapisan manusia,mereka dengan keyakinan mereka bahawa Jesus itu tuhan, dan sebagai membalas jasa Jesus yang dibunuh kerana untuk menebus dosa mereka,jadi mereka sebarkan ajaran kristian.. Sebagaimana kita orang islam dengan keyakinan kita bahawa islam adalah satu satunya agama yang benar, tiada tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad Pesuruh Allah , begitu lah yakinnya penganut agama kristian bahawa jesus itu tuhan mereka..

Kenapa orang miskin ramai menganut agama kristian adalah kerana sikap pendakwah kristian terhadap mereka,disantuni dengan baik dan dilayan sebagai manusia,dalam keadaan kemiskinan yang ada,tentu sahaja orang akan tertarik dengan agama yang membela mereka.

Ada satu kisah benar seorang wanita islam kemboja yang sarat bersalin,telah ke masjid untuk meminta bantuan namun sia sia, dia tidak dilayan sebagai saudara seagama apatah lagi manusia,namun bilamana dia ke gereja, maka dia dilayan sebagai manusia..

Kalau kanak kanak main bola tepi surau, ditendang bola hingga terkena tingkap surau dan pecah,mahu dikejar budak budak itu oleh tok imam,tapi jika perkara yang sama berlaku di gereja, si paderi akan terkejar kejar keluar untuk bagi air mineral kepada kanak kanak itu..

Kemudian kita nak salahkan sikap mereka.. Itu lucu..

Sekarang,secara lahiriah , kristian lebih membela nasib orang miskin berbanding islam,ada je org miskin yang datang memohon bantuan zakat,tapi penuh dengan karenah untuk mendapatkannya,bahkan pernah terjadi kerana perbezaan politik, dia yg sepatutnya layak peroleh zakat,tapi dianaktirikan..

Kalau pejuang pejuang islam pula,mereka sibuk dengan retorik hudud dan negara islam mereka, thambi..wa mahu cakap lu, derita umat islam hari ini bukan kerana takde hudud,tapi kerana kemiskinan, pemerintahan yang korup,harta rakyat tidak sampai kepada rakyat dan berlaku penindasan orang kaya terhadap orang miskin , sepatutnya dalam perjuangan islam lu, bawa agenda kebajikan kepada rakyat , sebarkan apa servis dan kebajikan yg islam akan bawa kepada rakyat , bukan sebut pasal nak hukum itu hukum ini,dalam quran ad satu je ayat tentang hudud,tapi berpuluh ayat tentang kebajikan .. bukan menolak hudud tapi kita utamakan yg utama..Bila sampai masanya,insyAllah ia akan terlaksana,dan rahmat islam itu akan jelas kelihatan..

Hari ini kebajikan orang miskin,banyak dibela oleh kristian , malu kita .. Duit zakat berjuta juta setahun , tapi entah kemana .. Rakyat mahu duit zakat untuk sambung belajar gila susah , tapi boleh pula agensi2 pungut zakat ni buat bangunan dengan wang zakat,then bagi pada kroni,,ketua umno bahagian,kemudian dia sewakan dengan harga yang mahal kepada rakyat .. itu memang otak sial gila! aku cakap benda betul , ini berlaku .. di Negeri mana? Ce teka bohhhhh .. verat66

Bagi aku, bila berlaku gelaja murtad, jangan salahkan kristian jangan salahkan org murtad,tapi salahkan org yg diberi amanah menjaga hak umat islam,tapi diseleweng demi kepentingan individu ...

Aku yakin islam itu agama yang berdiri dengan hujah , dengan keyakinan bahawa islam itu agama benar, perlu apa kita risau dengan dakyah mereka .. Pernah dulu kita bimbang pendakwah kristian sebar bible dalam bahasa , kita marah .. jalan terbaik kita kena sebar terjemahan quran , tapi ad ke kita buat? takde kan? aku nak beli terjemahan Quran pun harga dekat RM40 .. takde usaha nak bgi turun harga, org miskin nak beli camne?

Akhir kata,aku pernah kongsikan dulu,aku tak pernah risau dgn dakyah kristian yg bawa bible mereka dalam BM, sebab hanya 3 kemungkinan akan terjadi kalau diaorg betul betul baca bible,pertama dia kekal jadi muslim,kedua kalau asalnya dia kristian,dia akan jadi atheis,dan ketiga, haha.. dia jadi gila... pertentangan dalam bible jelas sekarang..

Boleh rujuk : http://www.tazkirahamar.blogspot.com/2013/08/the-bibles-greatest-miracle-how-it-works.html

Tapi bila mereka berdakyah dengan wang.... itu aku bimbangg......kemiskinan boleh bawa kepada kekufuran ... nauzubillah

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)