Saturday, September 14, 2013

injil barnaba

Akhir tahun lepas ada tersebar berita sebuah kitab kuno ditemui di turki, Injil Barnaba namanya,ketika tu aku tak ambil port sangatlah sebab kadang kadang maklumat2 sebegini , dari sumber2 facebook dan blog sahaja , aku sekadar abaikan..

Dua hari lepas aku ke library, pusing pusing rak buku agama,terjumpa satu bible versi bahasa melayu iaitu terjemahan injil barnaba. Terdetik untuk membelek membacanya,lantas kalian ketahui apa isinya?

Antaranya,
1. Tentang keesaan ALLAH dan tiada tuhan selainnya.
2.Terdapatnya kalimah "La Ilaha Illallah Muhammad Rasul Allah"
3.dan ratusan kisah kisah kenabian,mukjizat nabi isa,perintah perintah Allah terhadap hambanya dan ada bahagian yang mengatakan orang yang tidak sembahyang (menyembah Allah) adalah lebih jahat daripada syaitan..

Dalam satu bab menceritakan,orang orang yahudi telah mengatakan bahawa yesus adalah tuhan itu sendiri,mereka mencari cari yesus,dan saat berjumpa dgn yesus,mereka sujud kepada yesus seakan yesus itu tuhan..Lantas yesus mengatakan:

"Sesungguhnya kamu telah sesat yang amat besar wahai orang orang Israel,kerana kamu memanggil aku sebagai tuhan sedangkan aku adalah manusia" . dan sesungguhnya aku takut akan turunnya malapetaka dalam kota suci ini (jerusalam), terkutuklah syaitan yang mengoda kamu dengan 1000 kutukan"..

Bab yang ke 221,menceritakan Yesus memberitahu kepada Barnaba (penulis kitab ini) supaya menulis injil yang diturunkan kepada Yesus dan apa yang berlaku terhadap Yesus saat hidupnya agar orang orang mukmin tidak terpedaya.. wallaualam..

PS-penganut agama kristian menolak injil ini,bahkan mereka dilarang membacanya (haha)..Mungkin jika mereka membacanya,kini mereka seorang muslim..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)