Monday, January 6, 2014

Tabayyun

Beberapa bulan yang lalu, aku jumpa satu perkataan baru iaitu "Tabayyun" , tak tahu maksud.. Untuk elak aku jadi bodoh yang berpanjangan,aku mesej sifu aku, Bro Sufi.. hehe, apa lah maksud tabayyun ni, kemudian dijelaskan kepada aku,bahawa tabayyun ni maksud dia, bila kita dapat sesuatu berita, selidik dulu AKAN KEBENARANNYA, sebagaimana yang disuruh dalam quran surah al hujurat,ayat 6.. dan tambah beliau lagi,asas kepada Tabayyun adalah "Husnudzon" iaitu sangka baik,mustahil kita boleh tabayyun kalau tidak ada sangka baik,apatah lagi sesama muslim.. Dan dalam islam sememangnya dianjurkan utk sangka baik, lainlah kalau terang2 org buat maksiat, lain cheritanya..

Begitulah cerita aku,alhamdulillah,tidak bodoh lagi

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)