Thursday, July 3, 2014

Durian dan Islam..

Musim durian kembali dan semestinya , di bazar ramadhan tidak kurang 2,3 gerai menjual raja buah ini..peminat buah durian tidak akan melepaskan peluang untuk merasai kembali keenakannya.. Namun tidak kurang bagi yang tidak mengemari durian, akan menutup hidung bahkan menjauhkan diri dari durian..

Dari satu sudut kecil , aku anggap durian dan islam itu ada sedikit persamaan yang kita boleh analogikan Islam melalui durian..

Melihat pada kulit durian yang keras dan tajam durinya, buah lain habis dibulinya , tentu sahaja untuk mengopek buahnya , satu penyeksaan bagi mereka yang tidak tahu caranya.. Itu lah juga seorang yang asing bila melihat islam, kejam dan keras peraturannya, bila mencuri potong tangan kata mereka teruih tanpa kompromi, tidak solat berdosa,boleh bawa masuk neraka , wajib berpuasa.. Ahh,sungguh menyeksakan..

Durian,ah baunya.. Lagi mengerikan... itulah Islam bagi mereka, sungguh mengerikan, perempuan didiskriminasi, dipaksa memakai tudung dan menutup seluruh tubuhnya.. itu satu pemenjaraan.. Sangat mengerikan..

Namun, selepas belajar mengopek durian dengan cara yang betul,rupanya mudah sahaja, baru dia tahu korek hidung tak batal puasa,takde susahnya menahan gatal didalamnya,eh,rupanya bila musafir Allah beri keringanan untuk jamak solat dan mudahnya peroleh pahala atas setiap amal yang baik.. Lah,puasa hanya dari waktu subuh hingga maghrib, lepas tu dah boleh makan la pula ... Bukan 24 jam tidak boleh makan,hanya untuk menjadikan kita lebih takut kepada tuhan dan bersyukur kepadaNya..

Saat paling istimewa, saat mula menjamah rasanya... Ah, indahnya... Indahnya.. Kenapalah aku dulu benci sama itu buah hanya kerana aku menilainya dari sudut kulit dan baunya.. TIDAK ISINYA...

Mengopek kulit durian , mungkin tidak semudah mengupas buah rambutan , namun kenikmatan hasil kesusahan itu .. pastinya juga tidak mengecewakan..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)