Monday, July 21, 2014

Belajar dari kisah Arab Badwi kencing di Masjid..

“Ketika kami berada di masjid bersama Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, tiba-tiba datang seorang Arab Badwi lalu berdiri untuk kencing di masjid. Para sahabat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam mengertaknya, tetapi Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Janganlah kamu memutuskannya, biarkan dia selesai kencing terlebih dahulu.” Maka mereka (para sahabat) membiarkan orang tersebut sehingga dia selesai kencing. Setelah itu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam pun menasihatinya, “Sesungguhnya masjid ini tidak boleh digunakan untuk kencing dan kekotoran, masjid adalah tempat untuk zikir, solat, dan membaca al-Qur’an.” Atau sebagaimana sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam yang sesuai. Setelah itu, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam memerintahkan seseorang untuk mengambil satu baldi air dan menyiramnya.”

Kisah dalam hadis diatas, mungkin hampir sama dengan situasi seorang pelancong Korea memakai baju yang bergambarkan ayat Quran, ia bukanlah dilakukan dengan sengaja sebaliknya kerana ketidaktahuan/kejahilan dia sendiri.

Kita hendak melaksanakan "amar maaruf nahi mungkar" , tapi gagal untuk mencontohi kebijaksanaan dan akhlak Rasulullah dalam berhadapan orang jahil, kencing di perkarangan masjid satu sikap yang biadap namun cara menanganinya bukanlah dengan bersikap biadap juga.. Apatah lagi ia kerana kejahilan mereka,bukan kerana sikap memusuhi islam.

Ketidaksabaran dalam berdepan dengan maksiat akan membawa fitnah kepada Islam itu sendiri..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)