Wednesday, June 25, 2014

"Semoga"


Maksud semoga adalah "dengan harapan" , atau kita sebut , "harap harap" lah , ,harap2 lah aku dapat A exam global td.. Harap2lah soalan exam sabtu ni mudah sahaja,haraplah2 lah dia tu jadi teman sehidup semati aku (ini harapan ramai org,haha) ... jadi itulah boleh dikatakan sebagai harapan kita,agar kita dapat apa yang kita kehendakkan.. Ia bukanlah sesuautu yang 'confirm' terjadi sebaliknya boleh jadi ia tidak terjadi sebagaimana yang kita harapkan .. melepas lah pulaaaa...

Ok,perhatikan..

Dalam surah al Baqarah ayat tentang puasa kalau yang membaca Quran dan pengertiannya akan perasan , Allah sebut;

"Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang-orang yang sebelum kamu, semoga kamu termasuk di dalam kalangan orang-orang yang bertaqwa"

Kenapa Allah sebut "semoga" tidak sebut "nescaya" kamu akan menjadi orang yang bertakwa..Why? Pernah kita tanya kenapa? Adakah situasinya sama seperti contoh diatas atau lain pengertiannya? Sama sahaja, ia juga kata yang meminta harapan..
Ini memberi maksud, orang yang berpuasa itu ada 2 kemungkinan , iaitu harapannya makbul , yakni dia benar benar menjadi orang yang bertakwa.. Tidak mustahil juga orang yang berpuasa, yang diperoleh hanyalah lapar dan dahaga.. Melepas lah juga... Dan sesungguhnya melepas dari menjadi sebahagian dari org yg bertakwa,adalah sebesar besar kerugian..

ada juga nabi sebut , "rramai orang yang berpuasa itu,mereka tidak peroleh apa apa melainkan lapar dan dahaga" ..

Kenapa puasa itu boleh dapat hanya lapar dan dahaga sahaja pula?

Ia kerana kita hanya menahan mulut kita dari memakan dan meminum sahaja,namun tidak menahan mereka untuk berbicara sia sia, tidak pula menahan mata dari melihat sesuatu yang terlarang ( lower ur qaze omputih kata) , kita juga tidak menahan nafsu kita untuk boros berbelanja di bazar ramadan dan sebagainya..

Jadi, semuanya a
tas kite juga, mahu puasa sia sia atau sebaliknya.. Semoga ramadan kali ini kita berjaya memiliki harapan untuk menjadi org bertakwa jika ramadan lepas kita gagal..

PS- Kalau perhatikan lebih sikit lagi, disebut "semoga kamu termasuk dalam kalangan org yang bertakwa" , lah , rupanya puasa ni bukanlah bermatlamat untuk kita lapar dan dahaga,sebaliknya ia untuk kita jadi manusia yang bertakwa.

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)