Thursday, December 27, 2012

Kisah Rukana si pengusti Quraisy


Rukana ibn Abdu Yazid adalah yang lelaki terkuat dalam kalangan org2 Quraisy dan satu hari dia bertemu dengan Nabi Muhammad satu jalan.

Bila Nabi jumpa Runaka,nabi sebut "Rukana,bkpe kamu tidak takut pada Allah dan menerima ajaran islam?"

Rukana pun jawab "Kalau kamu dapat buktikan ajaran kamu benar,aku akan ikut kamu"

Nabi pun cakap, "Ok,kalau aku boleh campak kamu bagaimana?adakah kamu akan iktiraf ajaran islam dan menganutinya? (yg bestnya kat sini adalah kena ingt Nabi
Muhammad berusia 50 tahun, dan Rukana adalah seorang pemuda yg paling kuat dalam kalangan org quraisy)

Bila perlawanan bermula,nabi cengkam lengan Rukana pastu campak Rukana,tanpa mampu buat apa2,Rukana tercampak,terkejut beruk dia..

Rukana tak caya,then dia tnya untuk lawan sekali lagi,dan sekali lagi Rukana dicampak oleh Rasulullah.

Dgn penuh terkejut,rukana cakap "Hebat sangat kamu ya rasulullah,kamu berjaya mencampak saya"

Nabi Muhammad kata, "Kalau kamu bersama sama aku,kamu akan tahu sesuatu yg lebih hebat lagi,Aku boleh panggil pokok itu ke arah aku..mahu kah kamu percayainya?"

Rukana berkata, ' cuba Panggil'.

Nabi pun panggil pokok itu,pokok datang ke arah baginda dan bila Rasulullah suh dia pergi,maka pokok itu pun pergi .... :)

then rukana memeluk agama islam,tp ada hadis yg menyebut rukana memeluk agama islam selepas pembukaan kota mekkah .. ;)

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)