Wednesday, December 12, 2012

Hukum berdiri sebagai menghormati tetamu ..


Menurut satu hadis,Rasulullah s.a.w tidak suka /tidak gemar bila kehadiran baginda di sesuatu tempat,maka org org berdiri sebagai tanda memuliakan.Bunyi hadis tu seperti inilah " barangsiapa yg mhormati manusia dgn penghormatan dalam bentuk berdiri,maka bersiap sedialah untuk tinggal dalam neraka Allah" .. ini hadis confirm betul (hadis sahih lah) riwayat.. satu lagi ad juga hadis yg confirm betul iaitu " takde org yg lebih dicintai sahabat melainkan rasulullah,tapi bila rasulullah datang,tiada siapa pun yg berdiri kerna mereka tahu rasulullah sangat membencinya".

Hadis ini jelas bahawa berdiri sbg menghormati itu DILARANG oleh agama,tapi kenapa ikut protokol2 dalam majlis di tempat kita,seolah berdiri untuk menyambut VIP itu sebagai satu kewajiban? bahkan lebih teruk,VIP itu mungkin sekali org yg lawan Allah,org yg roboh rumah2 Allah,org yg fasik dan org yg memusuhi islam,org yg tidak solat,pelaku maksiat.
-_-

PS-Ingat ustaz Azhar ad sebut dulu,haram kita cium tangan musuh2 Allah,musuh2 org beriman.. tp kat tempat kita,Allahrobbi tengok betapa org bergelar 'ustaz' boleh cium tangan musuh2 Allah .. -_- tangan yg boleh kita cium hanyalah tangan ibu bapa, tangan guru/org alim dan tangan suami/isteri.

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)