Saturday, December 1, 2012

Allah bagi kita mudah,jgn payahkan


Allah mengkehendaki kemudahan bagimu,dan Allah tidak mengkehendaki kesukaran bagimu.. 

(Surah Al-Baqarah )

Kebetulan pernah terbca satu post tentang Allah bagi kemudahan buat kita dalam perkara perkara tertentu sebelum ini,ayat yg aku kongsikan diatas adalah sebahagian dari surah al baqarah ayat ke 185.. Ia dalam bab Puasa di Bulan ramadan ..

Dulu aku ingat,bila Allah bagi keringanan dalam beberapa ibadah seperti jama' , boleh tinggal puasa kalau musafir , tapi kita tidak 
buat keringanan itu sebaliknya tetap berpuasa, Allah makin sayang sebab kita kuat iman.. haha,tapi sebenarnya,lepas dijelaskan oleh seorg ustaz (moga Allah rahmati beliau,walaupun aku kurang senang dgn sikap beliau sbb dia tabligh,namun slow2 aku curi juga ilmunya), kita sebenarnya angkuh jika kita menolak keringanan ini ,kita SOMBONG dgn Allah ..

Kita sedang musafir di bulan ramadan,dan kita sedia maklum Allah bagi rukhsah dalam hal ini utk kita berbuka namun perlu ganti balik nanti,tapi kita tidak berbuka,sebaliknya kekal berpuasa.. Itu salah .. ad yg berpandangan kita puasa sebab kita tak nak ganti dah nanti,baik settle terus,mungkin kita ingat hebat lah ginim,sebenarnya tidak.. Sebaliknya kita boleh ragu pd ibadah kita,adakah kerna Allah atau kerna itu adat kebiasaan utk berpuasa di bulan ramasan.Begitu hal juga jama' solat.. Allah bagi kita jama' dan qasar,tp sebab kita fikir rakaat yg banyak lebih baik berbanding 2,maka kita abaikan keringana yg diberi Allah..Sombong namanya :)

Jadi ... Islam jelas mudah .. jangan lah persukarkan :) 

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)