Wednesday, December 26, 2012

Kisah Abu Hanifah dan si athies.


Abu Hanifa sememangnya terkenal dgn kebolehan beliau untuk berhujah,satu hari datang seorang athies di tempat belia tinggal,mencabar sesiapa untuk berdebat dgn dia.

Lantas gabenor menetapkan masa dan tempat lalu menjemput Iman Abu Hanifah untuk berdebat.. Bila tima masa nya,ribuan rakyat menunggu untuk mendengar perdebatan mereka,namun beberapa jam berlalu imam Abu Hanifah tidak sampai2,sehinggalah org2 kampung menuduh beliau pengecut dan takut untuk berhujah.

Namun seketika kemudian Imam Abu Hanifah datang,lalu si Atheis berkata
"Apa jenis muslim kamu ni,berjanji untuk berdebat pd waktu yg kamu sendiri tetapkan,tapi kamu datang lambat!"

Jawab Imam Abu Hanifah " Aku muslim Pakistan memang biasa lah kami datang lambat.... :p Aku minta maaf sebab datang lambat,tp ia disebabkan aku tinggal di seberang sungai,aku tunggu perahu datang ambil,tp sekian lama aku tunggu tidak datang2..Nasib baik tadi sedang aku duk tunggu,tiba2 dahan pokok tepi sungai terpotong dengan sendiri,lalu dahan2 itu bersatu menjadi perahu untuk aku dengan sendirinya,bergerak ke arah aku dan bawa aku ke sini"

Lalu atheis tu cakap "Wah,begitu besar pembohongan kamu,mana mungkin dahan pokok boleh terpotong sendiri,dan menjadi perahu dengan sendiri dan bergerak ke arah kamu dgn sendiri! Dasar pembohong!"


Lalu Imam Abu Hanifah cakap "GAME OVER bro..Debate finished!"

Si atheis itu pun melenting marah "Apa maksud kamu debat kita dah tamat,ia belum bermula pun!

Jika sebuah perahu kecil tidak boleh terjadi dengan sendirinya,BAGAIMANA BUMI dan syurga boleh tercipta?Bagaimana laut dan pokok boleh wujud?Bagaimana burung dan lebah boleh ada bersama dgn kita hari ini kalau tiada sang pencipta???

Then teka la siapa menang ^_^

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)