Thursday, June 30, 2011

Take ur time to

Assalamaulaikum dan salam perkongsian..

Melalui sebuah group yang dinamai "kembara ilmu" yang dilolakan oleh seorang sahabt,penulis tertarik dengan satu perkongsian disana..bunyinya :

Ambillah waktu utk berfikir
Itu adalah sumber kekuatan
Ambillah waktu utk berdoa
Itu adalah sumber ketenangan
Ambillah waktu utk belajar
Itu adalah sumber kebijaksanaan
Ambillah waktu utk bersahabat
itu adalah jalan menuju kebahagiaan
Ambillah waktu utk memberi
Itu membuatkan hidup terasa bererti
Ambillah waktu utk bekerja
Itu adalah nilai keberhasilan
Ambillah waktu utk beramal
Itu adalah kunci menuju syurga.



Bagi penulis,sekiranya kita berjaya ambil waktu untuk semua yang dinyatakan ini,maka hampir sempurnalah hidup seorang muslim..

Amik la waktu untuk berfikir ... fikir tentang apa?aweks?no..no..no..no la der...perghhh..fikir sal aweks apa dapat ? Just fikit tentang kehidupan,fikir tentang kekuasaan yang Maha Pencipta ..

Teringat satu hadis yang bunyinya,sesaat berfikir akan kekuasaan Allah,adalah lebih baik dari ibadat sunat selama 60 tahun (wallahualam) ..so..let's thinks..fikir ...fikir..jadilah seorang PEMIKIR yang sentiasa berfikir..

Then,ambillah wktu untuk berdoa ..kerna Allah amat suka mendengar suara hambanya menimta sesuatu dari Nya .. Kalau kita minta sesuatu dari orang,manusia,tak tentu mereka gembira,tapi Allah amat sukee bila kita berdoa padaNya..

aMbik juga wktu untuk belajar .. menuntut ilmu ..wahyu Allah yang pertama kepada Nabi Muhammad adalah menyuruh kita menuntut ilmu,mencari ilmu .. ilmu itu adalah lebih baik dari beribadat (ilmu yang baik la) ..Bagaimana ilmu lebih baik dari beribadat?kerana ilmu yang memandu kita ke jalan Allah yang lebih dekat ..Teringat satu kisah,Tika Rasulullah nak pi masjid,baginda nampak sekor setan duk merayau rayau tengah runsing di luar surau,di dalam surau tu ada sorang sedang solat,dan sorang lagi duk tidur,RAsulullah pun tanya kenapa ko duk runsing ni ? jawabnya setan tu,

"Aku ingat nak ganggu solat si fulan ni,agar dia hilang khusyuk..dia ni mudah je bagi ak untuk disettlekan,ilmu dia kurang,tapi masalahnya ada sorang si fulan lagi duk tidur di tepi dia..aku bmbg bila aku ganggu yg solat ni,si fulan yg duk tidur ni terjaga lalu membetulkan solat orang yg solat ni"

Sebab itu ada hadis yang berbunyi "Tidur seorang yang berilmu itu lebih baik dari ibadah sorang yang kurang ilmu" ..So..blaja la..baru susah nak diganggu setan ..

Ambil juga waktu untuk bersahabat ..kerna Rasulullah juga bersahabat..

Sahabat is very important to all of us..sahabat orang yang membantu kita ..Penulis juga punya sahabat,yang memang betul betul,mengubah hidup dan cara hidup penulis ... ehe .. them make meeeee happyy ..hoho..

Take ur time to give ..memberi ..

Beri or dalam bahasa lain we sebut sebagai 'sedakah" ...perlu diingat, setiap harta yang kita miliki bukan milik asal kita..semua milik Allah,dan Allah maha pemurah berikan kepada kita..so apa salahnya untuk kita beri kepada orang lain juga,tidak rugi pun :) lagi Allah tambah rezeki :)

Then...amik masa tuk bekerja .. sebab islam amat menyeru penganutnya sepaya bekerja..jangan jadi pemalas .. Bila bekerja,insyAllah ada hasil..gunakannya untuk hidup sebahagiannya,dan sebahagian lain digunakan dijlan Allah ..

last but not least yang tertulis kat atas adalah amik wktu untuk beramal ...

Beramal tanda kesyukuran kepada Allah yang memberi kita akal untuk berfikir,lidah untuk berdoa,ilmu untuk belajar,teman untuk dijadikan sahabat,harta untuk disedekahkan,kudrat untk bekerja,dan ilmu untuk belajar...so,give thanks to Allah..beramallah :)

Satu penulis nak tambah adalah :

Take ur time to be fisabilillah ...ambik wktu untuk berjuang di jalan Allah ...Kerana itu adalah jalan hidup kita sebagai seorang mukmin yang sejati :)

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)