Saturday, June 11, 2011

Korang nak mati camne ? gitu ke gini ? ehe

Assalamualaikum dan salam menghadapi kematian ..
Penulis tertarik dengan satu isi ceramah oleh seorang ustaz di Besut berkenaan mati tidak lama dahulu..

Sebelum tu,sedikit penulis nak beritahu,bahawa setiap hari,setiap langkah kita ada menuju kematian .. maknanya,tak kiralah hari ini or esok or tahun depan or 100 lagi,tiap kali kita melangkah,semakin hampir kita dengan kematian..FAHAM? ehe .

oKEYH..Berbalik kepada ceramah ustaz tadi,katanya beliau,BILA kita mati,dan DIMANA kita mati,itu semua kerja Allah,kita tidak tahu semua itu...Tetepi CARA kita mati ...Itu atas kita..
Mahu mati dalam keadaan baik/mulia,mahupun mati di jalan raya lepas terlanggar lori najis kerna tak sempat nak brek lepas dikejar polis krna merempit.

Ustaz tu cakap,orang mukmin,semahunya mati dalam keadaan ingin berbuat kebaikan,mati tika solat,tika sujud,tika berwuduk..Sebab tu l;a sentiasa berdoa agar Allah matikan dia dalam keadaan baik ..

Tapi jenis manusia tak beriman pulak,yang langsung tak fikir mati,mungkin mati atas jalan raya kerna merempit,atau pun mati semasa bermaksiat/zina ..

Sebaiknya,kita jangan fikir, "Bila la aku mati..bila la aku mati" , tapi patut fikir, "camne la aku mati...camne la aku mati....takut juga mati dalam keadaan mengaibkan .... wooorrhhh.."

Oleh itu,barulah kita akan sentiasa takut untuk buat maksiat coz bimbang mati anytime ..ehe..
setakat itu perkongsian penulis hari ini..jika ada salah silap dalam notes ni..tegur tegurlah..kadang kadang x kena juga penulisan.

.Penulis hanya berkongsi apa yang penulis tahu yang penulis ambil panduan dari kuliah kuliah yang penulis dengar ... hehe..salah silap..mohon dimaafkan :p

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)