Monday, June 13, 2011

Hukum di dalam Islam :)

Assalamualaikum dan salam perkongsian ilmu :)

Di dalam agama kita,iaitu islam,terdapat satu istilah yang dinamakan sebagai HUKUM ISLAM ..


Ia boleh lah diibaratkan seperti peraturan yang ada dalam agama kita iaitu terdiri dari HUkum WAJIB,HARAM,SUNAT,HARUS,dan MAKHRUH..

sama seperti peraturan yang kita belajar di dunia,misalnya di jalan raya bila berhadapan dengan lampu isyarat, bila nyala warna  MERAH , hukumnya HARAM jalan,bila KUNING,hukumnya MAKHRUH jalan,dan bila lampu warna HIJAU dinyalakan,WAJIB kita jalan(Biru tidak tersenarai,sorry ) ,sekiranya kita tidak mengikut peraturan ini,maka balailah jawabnya .. Then bayar denda..


(ps-yg HARUS jalan tu camne?ehe...kira macam nak kereta tengah malam,kul 3 PAGI  ke,takde kereta langsung malam tu,lampu merah tapi jalan je ...hahahha,tapi lau kena saman tanggung sendiri la ekk .. )

Tetapi kalau berkait HUKUM ISLAM/HUKUM ALLAH,kalau tidak ikut,fuuhh,neraka jawabnya (dengan izinNya)


Hukum islam atau lebih sedap sebutannya ialah HUKUM SYARAK dibahagi kepada 5 seperti yang penulis nyatakan tadi iaitu Hukum wajib,hukum haram,hukum sunat,hukum harus,dan hukum makhruh.


Hukum WAJIB adalah suatu perkara yang wajib dilakukan/dikerjakan oleh orang islam yang mukallaf (org islam yg telah dewasa,dan cukup syarat).Jika hukum ini dilaksanakan,maka akan peroleh ganjaran berupa PAHALA , akan tetapi,jika ditinggalkan,akan juga peroleh ganjaran iaitu tiket ke neraka berupa dosa (dengan izinNya)

Hukum WAJIB ini terbahagi kepada 2 iaitu fardu ain dan fardu kifayah ...


Fardu ain wajib dilaksakan oleh setiap orang islam yang mukallaf,dan diri sendiri menaggung dosa jika meninggalkannya ..misalnya solat 5 wktu,fasting di bulan ramadan,MENUNTUT ILMU,dan sebagainya ..


Manakala fardu kifayah iaalah perkara yang wajib dilakukan oleh setiap orang yang mukallaf,tetapi jika sudah ada di kawasan itu oleh sebahagian orang islam,maka gugurlah dosa orang yang tidak melaksanakannya :)..Contohnya sembahyangkan jenazah dan kuburkan jenazah .. Understand ?? ehe


Hukum HARAM pula adalah sesuatu yang WAJIB DITINGGALKAN , bila kita tinggalkan yg haram,maka akan peroleh pahala,dan dapat dosa bila dikerjakan..contohnya berZINA,minum arak,mencuri,merokok dan sebagainya.. ada faham?ehe ... tak faham tanyalah ustaz di tv9..


Manakala hukum SUNAT pula adalah sesuatu perkara yang lebih baik dikerjakan tapi bila ditinggalkan tidak berdosa ... kira macam ibadah sambilan..kalau buat,dapat la pahala .. contohnya solat tawarikh(katanya ipin)solat rawatib,dan sebagainya :)

Hukum HARUS @ MUBAH  pula satu perkara yang boleh dikerjakan,atau ditinggalkan ..dua dua tak berdosa,dan tidak pula peroleh pahala...contohnya ialah ...... urmmm,pembaca tolong bagi contoh perkara harus yang lain,pennulis tak yakin ...haha..tapi wrasenya kalaua ada yang tolong bagi contoh,harus hukumnya..ehe

Last but not least adalah (bukan 'ialah',penggunakan' ialah' adalah untuk benda hidup sahaja,ehe...ajar bm kejap)hukum makhruh iaitu kalau kamu tinggalkan dapat pahala,tapi bila buat tak berdosa,misalnya makan petai,dan lain lain yang ada...


Jadi,kita (saya,kamu,awak,kami),sebagai muslim..as a muslim,untuk hidup dengan diredhaI Allah di muka bumi ini adalah,hiduplah berpandukan HUKUM ISLAM yang ditetapkan ...


Lagi pun,tadi kita ambil contoh,bila di jalan raya,untuk selamat,ikutlah peraturan jalan raya,kerna jalan raya tu bukan kamu yang punya ..Apatah lagi kamu semua ni,duduk di BUMI MILIK ALLAH ,jadi tak reti reti nak ikut hukum ALLAH? (BAGI YANG MASIH TAK RETI LA,YG DAH IKUT,ALHAMDULILLAH,ehe).

Kalau tak nak ikut hukum Allah,sila buat BUMI sendiri,Udara sendiri,makanan sendiri...jangan ambil yang Allah ciptakan,haa..baru adil untuk Allah dan kamu..SETUJU? Selagi tak buat bumi sendiri,selagi hidup di bumi Allah,hirup udara Allah,so,ikutlah Allah ...ada paham?ehe..

Wallahualam :)


Layari  www.tazkirahamar.blogspot.com  untuk notes yang lepas...follow lA juga kalau baik hati...ehe :) peace no war ...

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)