Sunday, August 19, 2012

Serba sikit mengenai Syiah dan jelasnya kenapa kita tidak boleh bersekutu dengannya :)


Berdasarkan bahan bacaan aku melalui internet , aku ingin kongsikan beberapa maklumat mengenai syiah..

(Betulkan jika aku salah)

Aku mulakan dengan sedikit pengenalan mengenai syiah terlebih dahulu..

Syiah adalah satu aliran/cabang agama islam yg melebihkan atau mengagungkan Ali r.a melebihi segalanya ..Bahkan mereka telah mengkafirkan para sahabat terdekat Rasulullah seperti Umar Khattab r.a,Abu Bakar r.a dan majoriti sahabt Rasulullah.

Mereka juga HALALkan darah umat islam yang tidak sealiran dengan mereka (Rujuk : Syria).

Syiah ada menyabut satu perayaan menyeksa diri sendiri iaitu perayaan sempena peristiwa Karbala.

Mereka percaya Fatimah meninggal kerna dikasari para sahabat.

Mereka juga yakin iman syiah bersifat maksum.

Satu prinsip utama (wajib) bagi mereka adalah Taqiyah iaitu berpura pura ..(Munafik)..bahkan ada golongan syiah yg begitu taksub dengan konsep Taqiyah ini.

Mereka juga percaya al Quran yang digunakan hari ini telah diseleweng !

Mereka juga menuduh Aisyah r.a (isteri Rasulullah) sebagai perempuan penzina. (Di Iraq,bilamana ada perempuan bernama Aisya,maka dia akan dibunuh dirogol oleh penganut Syiah!)

Mereka juga mengamalkan dan menghalalkan Nikah Mutaah (Sejenis nikah utk halalkan zina lah ni kononnya)

Sejarah lahirnya syiah ni aku kurang mahir sbb bahan bacaan tentang sejarah dalam tenet panjang giler..Macam kamus dewan bahasa,tapi aku try ringkaskan dgn kefahaman aku,kalau salah perbetulkan ! :)

Ia bermula time zaman Khalifah Uthman , bilamana penyokong penyokong Ali r.a inginkan Ali r.a menjadi Khalifah kerna yakin,sepatutnya Ali r.a sepatutnya menjadi khalifah yang pertama lagi.

Menurut apa yang aku baca,ia lahir juga kerna jarum jarum yahudi,ketika islam semakn kuat dan sukar untuk ditewaskan, orang yahudi guna propaganda kepada penyokoNG2 Ali r.a supaya Ali r.a dinaikkan menjadi khalifah kerna Ali r.a adalah yg selayaknya ! Kerna terpedaya dengan jarum jarum yahudi,munculkan golongan ini.

Ok itu secara ringkas berkenaan Syiah..Sekali lagi aku ulang kalau ada salah,Betulkan!

Layari www.tazkirahamar.blogspot.com utk notes2 lepas :)

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)