Tuesday, August 28, 2012

Menjawab "membangun umat beragenda"

Kalau kita baca (kalau) surah al hujurat ayat 10,ia bermaksud   "Sesungguhnya orang2 mukmin itu bersaudara".

Baca dah?

Ce fikir fikir molek kenapa Allah sebut "Orang orang mukmin" dan bukan Allah sebut "Orang orang islam" ?

Agak agak kenapa yea?

Pada aku adalah kerna bukan semua semua orang Islam itu beriman kepada Allah dgn sepenuhnya..

Mereka solat,puasa,mengaji dan beribadah tp itu tidak bermakna "lengkap" iman mereka..

Sebab dalam islam,utk melengkapkan iman ada 3 syarat iaitu pertama kita kena PERCAYA, dari apa yang kita percaya kita kena MENGAKUI/MEMBENARKAN dengan LISAN,dan last sekali kita kena BERAMAL!



Jadi aku Off topik atas dan aku nak buka satu topik orang yang beragenda mahukan "umat 'islam' bersatu padu".

Hujah mereka bila buka blog atau bila berhujah dgn mereka,mereka guna ayat yang sama aku beri kat atas iaitu "Sebenarnya orang-orang mukmin itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat."..

Jadi adakah kedua dua pecahan umat islam ini adalah org org "Mukmin"/org yg beriman sepenuhnya kepada Allah?Dari segi akidah iaitu beragama islam,betul kita still bersaudara,tp menggunakan hujah ayat tersebut iaitu damaikan antara keduanya itu saya kira tidak sesuai..kerna apa?

Biar Quran menjawab "“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil bithanah (teman kepercayaanmu) dari orang-orang yang bukan dari kalanganmu (kerana) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudharatan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami),jika kamu memahaminya”.
Faham ke dok? haha

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)