Wednesday, December 11, 2013

Cerpen : “Kini Aku Peduli”

Akmal,,pemuda berusia 27 tahun,seorang pegawai pemasaran disebuah syarikat terkemuka,mempunyai seorang isteri dan memiliki sebuah rumah di Kemaman. Akmal seorang yang gigih mencari rezeki dan bekerja kuat,beliau sangat bertanggungjawab kepada keluarganya,setiap bulan dihantar kepada ibu bapanya wang saraan dan isterinya sentiasa diberi wang untuk dibelanjakan.

Akmal memiliki segala galanya, kehidupannya senang dan tidak mengharapkan bantuan orang,dia juga tidak suka menyusahkan orang lain dan pada masa yang sama,dia tidak suka menyusahkan diri kerana orang lain.

Setiap hari,diwaktu lapang beliau melayari internet, log in akaun facebooknya dan mendapatkan berita dan cerita dari internet.

Satu hari,beliau terlihat satu gambar yang dikongsikan sahabatnya dari pages Aqsa Syarif,meminta umat islam membayar hutang mereka kepada rakyat Palestin,yang sekarang ditekan oleh Israel, dan melihat juga gambar rakyat syria yang kebuluran,ditindas oleh rejim Bassar al Assad,kelihatan di caption gambar mengharapkan bantuan insan yang sudi menghulurkan bantuan kewangan.

"Ah,sikit sikit minta derma,ingat mudah ke aku usaha keras cari duit hari hari,nak bagi kat depa" , bentak hati Akmal, dia kurang selesa bila datang kepadanya orang yang meminta bantuan, baginya, duitnya adalah miliknya,kenapa harus dikongsikan bersama.Allah bagi tulang 4 kerat untuk bekerja,yang malas,rasakan penangannya.

Akmal mengabaikan segala pos tentang Palestin dan Syria,dan dia meneruskan hidupnya seperti biasa. Baginya, kenapa perlu peduli mereka yang jauh disana, lebih baik dibantu keluarganya yang berada dekat dengannya, lebih afdal menurutnya.

Satu hari, Akmal di datangi seorang aktivis Palestin,diceritakan kepada Akmal,rakyat palestin kita terdesak,mereka dikepung kiri dan kanan dan tiada bekalan makanan, sumbangan dari kita diperlukan untuk meringankan penderitaan mereka.Akmal tidak memandang ke arah mata aktivis itu,sekadar mendengar sambil bermain game di Iphone 5 nya, bila saat dihulurkan balang derma, Akmal cakap "Sorry bang,takde duit kecil,lain kali deh,insyAllah"..

Aktivis itu berkata, "Eh bang,duit besar pun takpe, tak kan nak bagi duit kecil je,bantu saudara seagama kita di sana tu".

Akmal terpukul dengan kata kata aktivis itu,mahu tak mahu,kerana malu dia menghulurkan RM5 ke dalam tabung itu,lalu berlalu.

Bisik hati aktivis itu "RM5 duit besar,mesti miskin orang ini,baik hatinya sanggup berkorban demi saudara di Palestin" , dia kemudian berkata "Moga murah rezeki bang" .. Akmal jeling,lalu menjawab dalam hati "rezeki aku ko dah kebas lah" ..

Aktivis itu mendoakan kesejahteraan Akmal,dan dia berlalu pergi.

Malam itu,Akmal tak lena tidur, dia tertanya tanya,kenapa diberi RM5 sedangkan dia ada RM3 dalam poketnya, bukan kah dah rugi RM2 disitu.Akmal terus memikirkan kehilangan yang dia rasainya,sehingga isterinya perasan lalu bertanya "Kenapa gelisah je bang?" , jawabnya, "takde apa apa, duit abg hilang tadi"

Isterinya terkejut, "Bagaimana boleh hilang bang? banyak ke?"

Beliau menjawab "RM5" ,kemudian sunyi.. Tiada kedengaran bunyi, Apakah isterinya juga terkejut,lantas tidak bisa bersuara,dia berpaling ke arah isterinya,rupanya sudah bungkus dan tertidur."CISS" , bentak Akmal dalam hati..Lalu dia pun cuba tidur,akhirnya terlelap...

Paginya,hujan turun dengan lebat,dan Akmal terlena sehingga jam 9.21 pagi,cepat cepat dia berwuduk dan Qada' solat subuh,dia memohon ampun pada tuhan kerana kelewatannya,Akmal di satu sudut,tidak pernah mengabaikan solatnya,baginya kejayaan sebenar adalah bilamana dia sendiri menuju ke arah kejayaan bila diseru oleh bilal,solatlah dia,berdoalah dia agar dosanya diampunkan,dan rezekinya dimurahkan.

Sesudah solat,hujan masih tidak berhenti,syukurlah hari tersebut hari jumaat, jadi beliau cuti dan tidak perlu ke tempat kerja, lalu sesudah solat,beliau buka laptopnya untuk menyambung cerita Running Man episod 174,dalam hujan yang lebat itu,beliau menonton rancangan dari Korea Selatan itu.

Hari semakin gelap,dan malam pun menjelma,hujan masih tidak berhenti.Akmal tidak bimbang,rumahnya dikawasan tinggi,mana mungkin banjir naik air,bekalan makanannya cukup untuk sebulan,makanya dia meneruskan menonton drama jepun pula, "Great Teacher Onizawa",sehingga jam 11,beliau terlelap.

Tidak lama selepas terlelap,isteri beliau mengejutkan beliau,

"Bang..Bang,bangun bang,air naik ni"

Akmal masih dalam keadaan mengantuk,dia menarik selimutnya..Lalu sang isteri menjerit "Bang bangun,subuh dah" ,terus Akmal bangun dan melihat ke arah jamnya, "4 pagi" - "Weh,subuh tengorak hang jam 4 pagi,ingat ni Bandung ke?"

Isteri Akmal ketawa kecil, "Sorry mas,terpaksa menipu,umah kita dinaikin air mas" , gurau isterinya dalam Bahasa Indonesia, isteri yang cerdik tidak panik dalam situasi cemas ini, katanya "Keep Calm and troll your husband".

Hah? Mana mungkin itu.. AKmal terkejut,beliau keluar rumah dan lihat air semakin naik,kawasan depan rumahnya tenggelam,isterinya terus berkata sesuatu dalam nada humor "Allahuakbar bang,sebab tu air naik,Allah kata "Kun" je, terus "Fayakun" , Akmal rasa nak tumbuk je isterinya. Tapi sebab isterinya cantik,tak jadi.

Akmal panik,dia mengarahkan barang keperluan disimpan di tempat yang tinggi,dia yakin.. air tidak akan sampai.. Lalu dipunggah segala barang ke loteng..Usai pindah,dia senyum.. "Alhamdulillah,kita selamat, rumah kita kan besar dan tinggi,air mana boleh tenggelamkan semuanya" , isterinya balas "Jangan takabur bang" dengan nada bergurau juga,tapi disebabkan dia sudah rasa selamat, dia gelak.. hahaha..

Jam 6 pagi,hujan masih tidak berhenti dan kini,air sudah naik ke aras 2 rumahnya,tingkat pertama sudah tenggelam dan Akmal mula bimbang,lagi1 jam jika hujan tidak berhenti,maka tenggelamlah rumahnya, dengan air yang memasuki rumahnya, Akmal solat subuh di loteng,usai solat,beliau naik ke atap dan menjerit dengan perasaan yang berat,

"Tolong...tolong,kami terperangkap" , kebetulan bot penyelamat dari melalui kawasan rumahnya, dia merasakan bot itu akan ke arahnya, namun ternyata,pekikan Akmal tidak didengari, lantas bot itu meninggalkan mereka, Akmal cemas. Dia masuk kembali ke loteng dan hujan masih tidak mahu berhenti menodai tanah di bumi, 30 minit berlalu , air memasuki loteng, isterinya yang selalu ceria,masih tersenyum namun bibirnya mengeletar kesejukan, Akmal sedikit terkesan dengan sikap isterinya,masih gagah melontarkan senyuman tak kala ditimpa musibah,teringat kata kata sahabatnya, Bro Sufi, “Hidup ini ibarat roda,sekali di atas,dan sekali dibawah,insan yang hebat adalah yang mampu tersenyum dalam kedua dua situasi”, ternyata isterinya hebat. Senyuman isteri dijadikan motivasi,beliau sekali lagi kea rah bumbung rumah dan mengambil kain untuk dibuat bendera, beliau memekik meminta pertolongan. 20 minit berlalu,masih tidak sampai pertolongan, jam menunjukkan 1.03 petang,maknanya waktu zohor telah masuk,lantas berbekalkan air banjir beliau mengambil wuduk dan solat, usai solat beliau berdoa,dan segala pengharapan kita beliau serahkan kepada tuhan. Beliau tidak sanggup membayangkan wajah isterinya sekiranya pertolongan masih belum sampai.

Seminit kemudian, kedengaran bunyi enjin bot, kearahnya, dan berhenti betul betul dihadapannya, Akmal terkedu lantas sujud kesyukuran, dia teringat ayat ke 13 dalam surah Ar-Rahman, “Maka nikmat tuhanmu yang manakah yang mahu kamu dustakan?” , dengan linangan air mata kesyukuran,beliau berlari ke loteng untuk mendapatkan isterinya, dia melihat separuh badan isterinya tenggelam dan barangan bekalannya semuanya sudah tenggelam,Akmal mengangkat isterinya yang sudah lemah ke dalam bot,dan mereka menuju ke pusat perpindahan mangsa banjir.

Dalam bot,Akmal bertanya kepada isterinya “Awak ok ke tak ni?” jawab isterinya “Asal kamu disisi, bukan banjir besar, tsunami pun saya ok” , mereka gelak bersama, petugas yang pandu bot cukup menyampah dengan dua pasangan itu,tapi…Mereka peduli apa,cemburu semata.

Sesampai di pusat perpindahan , Akmal terkejut dengan jumlah orang disana,penuh dengan manusia, dia mencari tempat yang kosong,dan kesana bersama isterinya.

Beberapa jam dipusat perpindahan,Akmal mula kelaparan, dia bertanya petugas samada ada atau tidak makanan untuk mereka suami isteri mengalas perut,malangnya tiada bekalan makanan kerana perhubungan terputus saat ini, Akmal tidak berputus asa, dia merayau rayau ke sekitar pusat perpindahan jika ada yang punyai bekalan , paling kurang sedikit buat isterinya.

Lalu kemudian, bahu dia ditepuk dari belakang, “Assalamualaikum bang,jadi mangsa juga ke?” , Akmal menjawab salam itu dan menoleh ke belakang, rupanya itu aktivis Palestin yang dia dermakan RM5 hari tu, jawab Akmal “Iye dik, rumah abg pun tenggelam,sekarang abang cari sedikit makanan untuk isteri”.

Aktivis Palestin itu menjawab “Ujian bang,rakyat Palestin kena lagi teruk dari kita, ini bang,sedikit roti yang saya bawa dari rumah,mungkin rezeki abg” .

Akmal terharu, jarang sekali beliau mengambil barangan dari orang lain,namun demi isterinya,dia mengambilnya dan mengucapkan terima kasih kepada aktivis itu. Lalu dia berlalu ke arah isterinya.

Sambil memakan roti yang ada,dan menyuapkan kepada sang Isteri, kepala Akmal kini terfikir fikirkan sesuatu, dia yakin tidak ada yang berlaku jika bukan ketentuan tuhan, dia memikirkan apa yang tuhan mahu beritahu dirinya,lantas dia teringat saat dia tidak peduli akan nasib rakyat Palestin dan Syria, dan hari itu,dia berada dalam situasi yang hamper sama, fikirnya “Apa akan jadi kepadanya jika semua orang berfikiran seperti aku dulunya,yang tidak peduli akan kesusahan saudara seagama disana,tentu sahaja aku akan kebuluran,dan isteriku janda”.

Akmal insaf dan sedar,dia bersyukur pada tuhan, dirinya diberi petunjuk sebelum ajal mendatang, lalu dia membisikkan kepada isterinya “Nanti keadaan pulih kita daftar menjadi Aqsa Syarif dan bantu rakyat Palestin deh” , isterinya senyum,cuba untuk troll suaminya namun linangan air mata terlebih dahulu menutup mulutnya..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)