Friday, November 22, 2013

Ibrah dari 2 perjalanan..

Aktiviti seawal pagi tadi akan mendaki Bukit Bauk,perjalanan yang memakan masa 1 jam,dan sangat meletihkan,bukitnya menegak selepas separuh perjalanan sangat menyukarkan.. Saat keletihan di paras paling tinggi,saat tu lah terdetik dalam hati :

"Inilah benda paling penat aku buat sepanjang hidup ni"

Kemudian aku imbas kembali Mukayyam di Jeram Penitir,Kemaman pada 29/09/2013, kira kira 2 bulan yang lalu, perjalanan dari tepi jalan raya tempat kami ditinggalkan sehingga ke tapak perkemahan, memakan masa 4 JAM , terutamanya perjalanan balik di tengah matahari panas,jalan berbatu dan penghujungnya hanya fatamorgana sehinggalah perjalanan berakhir jam 1 tengahari.. Saat tu,aku fikir dalam hati juga,bahawa perjalanan itulah yang paling letih dalam hidup aku..


Pun begitu,dalam kedua perjalanan ini, kaki tetap melangkah menuju ke depan walau peluh mengalir hingga ke titisan terakhir..

Bila aku gabungkan kedua pengalaman ini,aku berjaya simpulkan satu pengajaran berguna, saat kita menghadapi masalah,dugaan,cabaran mahupun kesukaran dalam hidup, jangan sesekali mengalah,walaupun kita rasa teramat sukar untuk melaluinya, sebab bilamana tiba saat kita berjaya mengatasi masalah itu, kita sendiri akan lupa akan kesukaran itu,bahkan bila datang musibah lain, mungkin yg lebih kecil berbanding cabaran sebelumnya,kita akan rasa yg kecil ini lebih berat cubaannya,kerana apa?

Kerana kita sedang melaluinya.. Kita akan rasa itulah paling susah,tapi yakinlah pada tuhan,jika kita tetap teguh berjalan,insyAllah.. Bila kaki kita membuka langkah terakhir,melepasi masalah itu.. Kita akan lupa akannya.. Dan kita mampu kembali tertawa,melihat gelagat kucing yang kecewa..

Pun begitu,kedua pengalaman aku diatas,adalah sesuatu yang aku akan sentiasa hargai kenikmatannya, perjalanan untuk mencari redha Ilahi,disamping mendapatkan tubuh yang sihat..

PS-Pasang niat, sebulan sekali naik insyAllah

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)