Sunday, November 10, 2013

Ujian Allah di dalam Ujian peperiksaan..

Lama gila tak menulis tulisan berbentuk nasihat, cuma hari ini terfikir untuk kongsikan,ia berdasarkan pengalaman sebagai pelajar di sekolah,juga di univerisiti..

Ujian/peperiksaan perkara yang wajib dilalui setiap pelajar,dan tahukah kita,saat kita berhadapan ujian tersebut,kita juga diuji oleh Allah,akan sikap jujur kita..

Sedang kita menjawab ujian,pengawas yang menjaga telah keluar dari bilik ujian,maka disitu satu ujian dari Allah kepada kita,apakah dengan keluarnya pengawas,kita mengambil langkah tipu daya demi memperoleh markah yang lebih baik? dengan erti kata kita meniru dan menipu? Jika Ya, tanpa menunggu keputusan ujian dari cikgu/pensyarah,kita telah GAGAL ujian dari Allah.. Itu ujian level pertama,bagi yang kurang imannya.. Yang berjaya, bergembiralah.. Yang gagal,bersedialah..

Ujian level kedua adalah untuk insan yg berjaya dengan ujian pertama dari Allah,Allah beri dia ujian yang lebih berat,dengan menunjukkan sahabat sekelilingnya meniru,dan dia boleh melakukan tindakan yang serupa,yakni bukan kerana faktor pengawas keluar,tapi faktor sekeliling, "ah,semua org tiru,takkan aku xnak tiru" ..Bagaimana begitu?? hanya iman dapat menghalangnya..

Tanya diri kita.. Dalam ketiga ujian ini,apakah yang melepasi semuanya?
Ada yang berjaya semuanya,Alhamdulillah..
Ada yang berjaya ujian bertama , dapat A+ dari cikgu,apakah dapat "markah" yang sama dari tuhan?
Ada yang gagal di ujian pertama,tapi Lulus dengan ujian tuhan..

Tapi looser yang paling unggul adalah,gagal ketiga ketiganya.. Dah la meniru,tapi gagal juga

Tanya diri kita.. Dimana kita..

Allah sebut juga dalam Quran, jangan kata diri kamu beriman sebelum kamu diuji,maka dgn ujian ini..Apakah kita seorang yang beriman? Wallahualam,kita sendiri jawab..

Aku ada sahabat masa bersekolah,satunya yang aku bila peperiksaan,aku bertanding markah tinggi.. Aku tak suka bandingkan dengan org lain kerana aku tak tahu itu markah sebenar atau hasil dari meniru,tapi dengan salah seorg kawan aku,dari tingkatan 1 hingga 3, 6 bawah dan atas. .Aku cenderung utk iktiraf "perlawanan" dgn dia, sebab dia tak pernah meniru.. Selalunya aku tak menang r,tapi beza sedikit sahaja..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)