Friday, November 15, 2013

Sikap kita terhadap pengamal LGBT..


Amalan seks songsang sememangnya sangat dilarang dan diharamkan oleh islam. Tidak ada sedikit pun keraguan terhadap pengharaman ini. Sikap kita terhadap amalan ini mestilah dengan penuh rasa benci dan jijik,kerana ia juga dibenci oleh Allah.. Dan tidak ada satupun agama yang menghalalkan amalan ini..Sesungguhnya Allah melaknat kaum ini sebagaimana disebut dalam surah Hud.ayat 83

"Maka tatkala datang azab Kami, Kami balekkan jadikan negeri kaum Lut itu yang di atas ke bawah, dan Kami hujani mereka dengan batu daripada tanah terbakar secara bertubi-tubi, yang diberi tanda oleh Tuhanmu, dan siksaan itu tiadalah jauh dari orang-orang yang zalim"

Bagaimana pula sepatutnya sikap kita terhadap pengamal amalan ini,apakah kita disuruh untuk benci mereka oleh tuhan ataupun Allah beri tugas lain pada kita terhadap mereka?

Soroti kisah Nabi Luth dan sikap baginda terhadap kaum gay di dalam masyarakatnya,apakah apabila baginda ditugaskan sebagai rasul kepada kaumnya,adakah baginda telah melaknat kaum itu dan maki hamun mereka atau baginda berdakwah kepada mereka agar mereka kembali ke jalan yang benar?

Rasanya baginda bertindak dengan berdakwah kepada mereka, sebab jelas tugas kita adalah berdakwah dan ajak mereka ke arah kebenaran,bukan menghukum mereka,kerana menghukum itu tugas Allah.Apa kita mahu ambil tugas Allah kah?

Kita cuba selami jiwa mereka,kita tanya mereka.. Apakah mereka minta utk dilahirkan sebagai seorang gay,lesbian,bisexual, atau transgender. Saya yakin tak ada satupun orang didunia ini bersedia dilahirkan sebagai seorang Gay dan Lesbian atau mana2 citarasa seks mereka yg songsang. Menghina, mencaci, menjauhi orang yang memiliki kelainan seksual adalah hal yang salah tanpa kita ada usaha untuk mengajak mereka ke jalan yang benar.

Kita orang normal ini memandang mereka dengan hina dan jijik,jauhi mereka, tapi tidak pula berusaha untuk mengubati mereka, kita buat seminar seminar bahaya LGBT tapi ada kita buat seminar untuk dakwah kepada mereka? Kita buat seminar untuk mengutuk mereka,dengan ayat2 quran,tapi kita lupa untuk memetik ayat2 quran yang minta kita amar maaruf nahi mungkar..

Apakah kita rasa mereka manusia yang sudah tidak ada harapan untuk kembali bertaubat? untuk menjadi normal.. Kalau ada org normal boleh berubah jadi Homo,mana mustahil org homo berubah jadi normal,yang penting kita jalankan dakwah kepada mereka..

Fikir semula,apakah golongan LGBT ini,berdosa kepada KITA atau berdosa kepada tuhan?Sehingga kita menjadi tuhan untuk menghukum mereka?

Apakah mereka zalimi diri kita sehingga kita perlu benci pd sosok tubuh mereka,atau mereka sedang menzalimi diri mereka sendiri dan kita sewajarnya kasihani mereka dan cuba bawa mereka kembali kepada kebenaran..

Setiap insan diberi peluang dan harapan untuk kembali ke jalan yang benar,aku memetik kata Mat Lufthi, "Kalau agama itu tidak beri harapan, maka ia bukan dari tuhan" ..

Dan aku memetik kata kata hikmat dari ISHAB,

"Kita akan perangi mereka ini dengan CINTA" , dan aku tambah "bukan dengan kebencian.."

wallahualam..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)