Sunday, August 4, 2013

Kenapa benci Cina?

Aku kurang jelas kenapa wujud golongan yang sangat anti kaum lain di Malaysia, fikir aku , pandangan serong , dan perasaan anti cina perlu dikikis segera. Kalau korang belajar sejarah , orang cina yang datang ke Tanah Melayu adalah golongan yang miskin , lapar dan susah,mereka datang dari kampung halaman untuk mengubah nasib di tempat orang.Mereka bukan datang menjajah dan secara zalim merampas hak orang.

Mereka datang ada sebagai hamba, penuh dengan penderitaan , kita melihat hari ini mereka kaya raya lantas kita iri dan memusuhi mereka, sedangkan itu langsung tidak menguntungkan siapa sahaja, kenapa tidak BELAJAR dari mereka bagaimana bilamana mereka dahulunya datang sebagai buruh hari ini menjadi 'tauke' ..

Orang melayu melihat orang cina monopoli kekayaan negara , itu salah , yang memonopoli kekayaan negara adalah segelintir orang cina yang menjadi kroni kepada orang tertentu..

Cina cina lain yg hidupnya senang bukan datang bergolek,ia hasil kepayahan mereka..

Man Jadda Wa Jadda ..

Orang melayu bahkan orang islam sepatutnya belajar dari sifat2 positif orang cina.. Kenali ciri ciri positif mereka dan pelajarinya,mungkin boleh mengembalikan kekuatan islam yang agak pudar ketika ini..

PS-Perlu diingat, islam datang ke Tanah Melayu adalah dari China .. Jumlah cina muslim di dunia ini adalah melebihi orang melayu .. Jika semangat islam dalam cina melayu di asia ini dapat digembeling utk usaha dakwah , tidak mustahil Islam akan kembali gemilang di tangan kita.. Bukan generasi seterusnya.

3 comments:

  1. hehe..cina kiasu..nak macam2..sanggup buat apa saja nk kaya..termasuk putihkn duit haram..penipu dan bagi rasuah.kat swasta pilih kaum dia je..ko tak pernah rasa..diam je la..

    ReplyDelete
  2. hehe..cina kiasu..nak macam2..sanggup buat apa saja nk kaya..termasuk putihkn duit haram..penipu dan bagi rasuah.kat swasta pilih kaum dia je..ko tak pernah rasa..diam je la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. perasuah terbesar di msia skrg melayu..yg bsikap buruk ada, pd masa yang sama ia bukan dari cina shja.. semua kaum pun ada lah yg perangai camtu..

      Delete

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)