Wednesday, June 12, 2013

Merokok biar bertempat..

Hujung minggu lalu aku mengikuti trip ke Cameron Highland , dan berpeluang ke Ladang Teh BOH .. Udaranya segar dan nyaman , seperti biasa aku lebih suka asingkan diri dari yang lain , memerhati keindahan alam bersendirian, memerhati juga telatah manusia, si anak yang berlari , si ibu yang sibuk membeli , si ayah pening perlu membayar.

Kemudian aku dihampiri 2 lelaki melayu , lingkungan 20an , dan ditangan mereka punya rokok , aku melihat disebelah mereka seorang pelancong asing wanita bersama anak kecilnya dalam kereta tolak bayi.. Melihatkan pemuda itu merokok,wanita tersebut pandang dengan penuh kebencian , lihat pada matanya dia memandang rendah lelaki tersebut.

Entah kenapa aku rasa malu,mungkin itu bangsaku,diperhati seorang bangsa asing dengan kehinaan , lalu aku mendekati mereka , dan katakan :

"Bro,rasanya ini kawasan larangan merokok,ada tertulis tu" , dan aku jelingkan mata tunjuk ada orang luar sedang memerhatikan ,Aku mharapkan cukuplah mereka memalukan bangsaku,mungkin teguran akan menyedarkan mereka, tapi apa jawab mereka?

"Ehh,tadi aku ada lihat orang isap rokok belakang nuu" , sambil terus menyedut gas beracun itu serta hembuskan pd udara yang segar asalnya 

Entah kenapa sikap sopan ala kucing ku hilang lantas terkeluar perkataan yang biasa disebut negeriku dalam hati "babi natang ni,celaka bodo" .. aku fikir tiada guna terus menegurnya ,lantas memalingkan diri.. Melihat pelancong itu dia gelengkan kepala.. aku menjauhi mereka.

Berbalik kepada persoalan merokok , hukumnya,ada yang kata haram dan sebilangan kecil kata makhruh.. namun bagiku hujah yang haram lebih kuat berbanding harus .. Namun penilaian itu biarlah dibuat bedasarkan ilmu masing masing .. akhir kalam ingin aku kongsikan satu hadis nabi yang berbunyi :

"Yg halal itu sudah jelas dan yang haram itu sudah jelas,namun diantara keduanya ada beberapa perkara yg belum jelas (syubhah) , byk org yg tidak tahu apakah ia sebenarnya halal atau haram , maka siapa yg mjauhinya ,demi untuk mbersihkan dirinya dan kehormatannya,maka dia akan SELAMAT, dan barangsiapa yang mencubanya dengan sedikit,dia hampir akan jatuh ke dalam haram"


(B,M,T)

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)