Wednesday, February 6, 2013

Pengajaran dari perang Badar


Pengajaran ringkas ini saya kongsikan berpandukan cerita Omar series epi 11:

Sedikit perkongsian menarik dari drama 30 episod ini.. Dalam episode 11 memaparkan kisah perang Badar,antara org muslim di Madinah dan musyrikin mekkah.

Rasanya semua dah tahu kisahnya sbb memang sentiasa diceritakan,namun suka untuk aku kongsikan pengajaran yg kita boleh dapat dari kisah perang badar melalui drama ini.

1.Seorang pemuda dalam kalangan tentera muslim,terpaksaberdepan dengan satu pasukan tentera kafir yg dipimpin oleh ayahnya sendiri bahkan melihat ayahnya terbunuh,hati mana tidak sedih melihat ayah dibunuh namun demi kecintaan terhadap islam dan rasulullah,beliau tetap nekad berperang sehingga tentera islam menang.

2.Diceritakan dalam quran bahawa Allah telah menghantar malaikat untuk membantu tentera islam,ironinya,dgn bantuan malaikat mesti semua tentera kafir itu mati namun setiap tentera kafir yg mati,mereka dibunuh oleh tentera islam,bukan malaikat.Apa ibrahnya? Dakwah dan penyebaran syiar islam,adalah perlu dengan USAHA kita sendiri , Allah akan tolong kita,tapi yang penting,kita kena usaha dalam menolong agama Allah,jangan nak tunggu malaikat turun atau imam mahdi turun baru nak kerja utk islam.

3.Ahadhun ahad.. Allah itu satu.. Allah itu satu,merupakan slogan yg dilaungan tentera muslim..Slogan ini buat hati2 tentera kafir gentar..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)