Wednesday, March 19, 2014

Big Bang

Dunia astronomi sekali lagi gempar apabila satu bukti baru yang membenarkan teori Big Bang oleh Eisntein isnin lalu. Einstein mengemukakan teori ini kira kira hampir 1 abad yang lalu..

Pada hari isnin yang lalu (17 mac 2014) Sekumpulan ahli astronomi telah mengumumkan kejayaan mereka menjumpai bukti dari pembentukan alam semesta 13.8 bilion tahun yang lalu..sekaligus perkuatkan hujah bahawa teori big bang adalah benar..

Secara ringkas , big bang ini satu teori dimana satu ledakan besar berlaku dan menjadi asbab wujudnya alam semesta ini.. Sebelum berlakunya ledakan besar ini, semua energi dan apa yang ada terkumpul dalam satu bebola yang besar...

Para saintis yang berjaya dalam penemuaan ini , ramai dalam kalangan mereka menerima nobel perhargaan yang mana nama mereka tercatat dalam sejarah penemuan ini......

Sayangnya para saintis ini sedikit ketinggalan kerana .... 1400 tahun lalu telahpun Quran menyebut dalam surah al anbiya ayat ke 30 yang berbunyi,

"Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahwasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga beriman?"
- Surah al anbiya, ayat 30..

Allah sebut "Sesuatu yang padu" maknanya ia satu kesatuan yang kemudian "bommm" pecah membentuk alam semesta..

Allah sebut juga dalam ayat tu , "Daripada Air,kami jadikan segala sesuatu yang hidup" .. Disini kita lihat keindahan alam ini adalah hasil dari kekuasaan Allah ..

“Dan langit itu Kami bangun dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskannya.”
(Al Qur’an, 51:47)

Fa bi ai yie aala irobbi kuma tukaz zibban ..

"Maka, Nikmat tuhanmu yang manakah, yang mahu kamu dustakan??" - Surah ar rahman , ayat 13 ..

Allahuakbar ..


apapun2, terima kasih kepada ahli sains yang telah membuktikan bahawa Al-Quran adalah benar, Firman tuhan kami adalah benar, kata kata nabi kami adalah benar..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)