Monday, July 29, 2013

Kisah Islamnya seorang model Russia.. Masya Alalykina


Masha Alalykina adalah nama yang terkenal di Rusia . Beliau adalah seorang artis yang menarik dan model. Kemasyhuran beliau mencapai kemuncaknya dan kumpulan muzik dia - Fabric - agunya berada di carta teratas..

Masha, seorang pelakon, menari, dan penyanyi, kini memakai tudung dan kuat berdakwah.

 
Berikut adalah terjemahan daripada temu bual dengan artis ini Islam di laman islam.ru


Wartawan: Bagaimana anda melepaskan semua kerjaya anda dan menerima Islam?


Masha: Dengan rahmat Allah (SWT) saya mengambil satu langkah ke arah-Nya (swt). Ini adalah kehendak Allah (swt).


Wartawan: Semasa anda seorang penyanyi,adakah anda terfikir untuk memeluk islam?


Masha: Tidak..sama sekali tidak pernah terlindas dalam hati saya untuk memeluk islam,menunaikan haji dan meminum air zam zam (yg disifatkan air yang paling sedap)


 

Wartawan: Apakah yang menyebabkan anda memeluk islam? 
Masha: Saya memeluk Islam dua tahun lalu.Ketika Saya sedang membaca,saya mendapat tahu bahawa salah satu daripada rakan-rakan rapat saya telah koma jauh dari tempat saya. Saya tidak tahu bagaimana saya boleh membantu kawan saya. Pada hari itu, buat pertama kalinya, saya berdoa dan membuat doa meminta Tuhan untuk pertolongan. 
Pada keesokan harinya rakan saya yang koma sebelum ini menalifon  saya dan berkata: "Saya melihat anda apabila saya tidak sedarkan diri dan anda banyak membantu saya." Saya menangis banyak pada ketika itu kerana ia adalah kali pertama dalam hidup saya bahawa saya mahukan sesuatu daripada Tuhan. 

Wartawan: Apa yang anda lakukan sekarang? 

Masha: Saya tahu 5 bahasa eropah dan mengajar di universiti. Saya juga menulis beberapa lagu-lagu keislaman.. 

Wartawan  Adakah anda mendengar muzik juga? 

Masha: Ya, saya mendengar Rayhan, Sami Yusuf, dan Cat Stevens (yang menukar namanya kepada Yusuf Islam selepas beliau menjadi Muslim). 

Wartawan: Adakah anda tahu perkara-perkara dari Al-Quran? Adakah anda bersedia untuk menambah bahasa Arab selepas lima bahasa Eropah yang anda tahu? 

Masha: Pada mulanya saya fikir ia adalah sukar untuk belajar bahasa Arab. Tetapi saya telah mula dan menyukainya. Saya rasa ia adalah kunci kepada pembelajaran. 

Wartawan: Kenapa anda fikir orang lebih berminat dalam Islam berbanding agama-agama lain? Dan, mengapa anda berfikir banyak orang yang menjadi Muslim terlibat dengan konsert dan nyanyian? 

Masha: Islam mempunyai asas yang kuat berbanding dengan agama lain. Semua kaedah-kaedah Islam boleh digunakan dalam kehidupan dan jalan Islam adalah jalan menuju kejayaan 

Wartawan: Apa perasaan anda menjadi seorang muslim? 

Masha: Saya rasa diberkati. Saya kini mempunyai peluang untuk membandingkan apa yang saya rasa sebelum ini dan apa yang saya rasa sekarang. Saya kini telah menjadi biasa dengan kehidupan sebenar dan oleh sebab itu aku berjaya. 

Wartawan: Bagaimana anda berbeza daripada sebelum ini? 

Masha: Satu kepercayaan kepada Allah (swt) telah mengubah hidup saya. Keinginan untuk beriman kepada Allah (swt) dalam hati semua orang. Saya tidak percaya bahawa Allah (swt) memberikan manusia akal supaya kita hidup, makan, tidur, dan mati. Allah (swt) memberi peluang kepada kita untuk hidup dalam cara yang kita akan mencapai Allah (swt). 

Wartawan: Anda telah meninggalkan kemewahan dan wang,adakah anda menyesal?
 


Masha: Wang tidak bernilai kepada saya selepas saya menjadi Muslim. Saya tidak menyukai mereka. 

Wartawan: Adakah anda tidak takut untuk menunjukkan secara terbuka diri anda sebagai seorang Muslim? 

Masha: Tudak,bahkan sebenarnya ia adalah sebaliknya, saya rasa saya mempunyai tanggungjawab untuk menyelamatkan orang lain daripada kesesatan dan menjadi tauladan untuk mereka. 

Wartawan: Adakah anda kecewa bahawa gambar anda sebelum ini berada di internet?  

Masha: Saya tidak suka melihat gambar-gambar saya. Tetapi, tidak ada masalah bagi orang ramai untuk melihatnya dan belajar daripadanya Mereka harus tahu bahawa seseorang itu boleh dilahirkan semula dan bermula semula dari awal. Seseorang boleh bertaubat dan membersihkan diri semua kekotoran daripada mereka yang lalu dengan melakukan amal-amal soleh, insyaAllah. 

Wartawan: Apa yang anda boleh katakan tentang Islam kepada orang lain? 
Masha: Islam mengatakan bahawa jika anda tidak dapat berfikir tentang Allah (swt) sekurang-kurangnya cuba untuk membersihkan diri daripada sifat-sifat buruk - sifat buruk seperti cinta diri, keangkuhan, iri hati, penindasan, penipuan, memuji diri sendiri, dan bangga dengan diri sendiri. Jika seseorang mahu mengambil satu langkah ke arah Islam yang mereka perlu lakukan ialah berfikir dan mendapatkan bantuan daripada hati nurani mereka. 

Wartawan: Apakah mesej yang anda ada untuk umat Islam? 

Masha: Saya berharap bahawa beramal soleh adik-beradik saya akan diterima oleh Allah dan saya berdoa bahawa Dia mempunyai rahmat kepada keluarga mereka. 

Wartawan: Dan bagi orang bukan Islam? 

Masha: Saya berharap untuk orang-orang yang masih belum memeluk Islam ,berfikirlahi dan nilaikan sampah yang diberikan kepada mereka selama ini..

PS-Admin menterjemah menggunakan google translate dan perbaiki apa yang patut.. Jika rasa tidak menepati bahasa yang betul,boleh rujuk laman berbahasa inggeris untuk membacanya sendiri..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)