Tuesday, January 31, 2012

Kepelbagaian jemaah islam di Malaysia : kenapa tak perlu menjadi satu?

Assalamualaikum dan salam perkongsian,juga salam selamat tamat exam bagi mahasiswa/I Malaysia.

Alhamdulillah,sekian lama memikirkan satu persoalan yang ditimbulkan seorang pengguna facebook tentang kepelbagaian jemaah islam di Malaysia,dan beliau timbulkan satu persoalan yang jelas pada persoalannya itu,dia mahukan jemaah islam di Malaysia semuanya bersatu.

Sebelum ingin mengulas tentang persoalan tersebut dengan lebih lanjut,eloklah penulis terlebih dahulu ‘perkenalkan’ beberapa jemaah islam di Malaysia.

Jemaah islam induk (baca: kerana memiliki paling ramai ahli)  di Malaysia tentu sahaja ada sebuah pertubuhan politik iaitu Parti Islam Se-Malaysia (PAS).Di samping itu Kita lihat wujud banyak NGO berlatar belakangkan islam di Malaysia hari ini,ABIM,IKRAM,HALUAN, dan banyak lagi..

Selepas melalui beberapa fasa perjuangan masing masing di Malaysia,hari ini wujudlah beberapa jemaah islam yang menyerlah.

Dan berbalik kepada persoalan yang ditimbulkan pengguna facebook dalam group tersebut ,yakni dia amat mahukan penyatuan jemaah islam di Malaysia.

Penulis dapat melihat ‘nilai murni’ itu wujud dalam hati beliau,tapi pada pandangan penulis sendiri,itu adalah sesuatu yang bukan terletak pada realiti.

Bagi penulis ,  cadangan untuk menyatupadukan jemaah islam semuanya di Malaysia adalah amat tidak realistik,amat tidak sesuai dalam kontek Malaysia hari ini.

Bahkan bagaimana untuk berpadu jika hanya matlamat yang sama tetapi gerak kerjanya berlainan?

Bagaimana hendak bersatu kalau wujud manusia yang hanya mahu memimpin dan menjadi pemimpin dalam jemaah,dan menolak untuk menjadi pengikut?

Penulis amat yakin jika berlaku penyatuan sekarang dalam jemaah islam hari ini,maka PERPECAHAN yang lebih besar akan berlaku di masa hadapan.

Biarkan sahajalah setiap jemaah itu dengan caranya dalam mengejar matlamat masing masing.

Dan sebagai manusia yang berfikir, pilihlah mana mana jemaah yang kamu yakin terbaik.

Benar setiap jemaah itu bukan semuanya betul,tapi pilihlah yang terbaik.

Kita tidak boleh mendakwa jemaah kita semuanya betul,tapi kita boleh pilih jemaah yang mana paling betul pada mata kita.

Kita dalam A kata kitalah yang paling betul,dan dia  dalam B kata dia yang paling betul,biarlah dia nak kata dia paling betul pun,apa susah.Sebab memang semuanya betul, JANGAN kita kata Aku betul engkau salah sudah!

Apatah lagi elakkan menjadi insan yang sibuk mengata dan menilai kepada situasi yang berlaku walhal diri sendiri tidak berada dalam mana mana jemaah .

Pada pandangan penulis sendiri, Adalah tidak menjadi satu keperluan untuk semua jemaah islam kita bersatu hari ini , nak bersatu tunggu sistem khalifah kembali dimuka bumi, time tu kita wajib bersatu.KALAU boleh bersatu hari ini,maka bersatulah,tapi kalau guna KALAU , kalau kalau kalau kalau kalau kalau… maka tak bekerjalah semuanya.

Bersatu itu bagus,tapi nak tunggu bersatu,penulis dah dalam kubur mungkin masih tidak akan bersatu.Bekerja je la dalam mana mana yang paling kita yakin,apa susah?


KITA BOLEH MENYERU KEPADA PENYATUAN,TAPI TIDAK BOLEH MEMAKSA KEPADA PENYATUAN ITU .


PS-Sekadar pandangan peribadi diri sendiri … !!! Ini Yang Saya  Rasa Betul .. Kalau kalau kalau kalau kalau kalau kamu tidak setuju,dan tetap nak bersatu semuanya,maka cubalah untuk menyatukan .. (KALAU KALAU KALAU KALAU KALAU boleh)

Seorang teman facebook memberi komen “Yusuf Qaradhawi sebut yang jemaah-jemaah pada hari ini adalah ijtihad, bukannya semestinya satu kerana tiada pemimpin yang menyatukan umat setelah khilafah jatuh. Maka pilih untuk mengikut ijtihad yang kita rasakan terbaik. Kita yakin ijtihad jemaah yang kita pilih adalah yang paling baik, tetapi kita tidak mengatakan jemaah lain salah. Bahkan ijtihad sebaik mana pun, yang Allah pandang adalah berapa banyak kerja yang kita lakukan. Jika kita berbangga dengan fikrah dan sebagainya, tapi kerja tak buat, maka...? Dan Yusuf Qaradhawi juga mengqiaskan jemaah-jemaah yang berbilang hari ini seperti mazhab-mazhab fiqh. Yang penting, semua mesti bekerja untuk Islam, dan tidak bergaduh melupakan persaudaraan Islamiyah. Dan orang yang tidak bersama mana-mana jemaah telah meninggalkan suatu sunnah, maka di sini khilaful aula. Wallahu a'lam.

Begitu jugalah maksud penulisan penulis hari ini,kalau ada salah faham perlukan perjelasan.Inbox saja :)

2 comments:

  1. assalamualaikum..ana masih baru dalam usrah2 ni...ana tak tau pon tentang kepelbagaian jemaah..ana nak tau, macam mana nak tau jemaah yang terbaik..sebab ana ditarik oleh tiga jemaah yg berasingan..mohon penjelasan..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemaah yang berpandu pada quran dan sunnah , menjadikan Allah sebagai matlamat , rasulullah sebagai ikutan , quran sebagai perlembagaan , jihad sbg jalan juang , mati syahid sbg cita2 tertinggi ;)

      Delete

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)