Wednesday, November 20, 2013

Teladani Ahmad Ammar..

Aku baca kisah Ammar yang syahid di syria, mulanya menyangka ia spread dalam facebook sahaja sehinggalah hari ni, cerita tentang beliau disebut sebut di dalam kelas..

Beliau adalah contoh teladan yang baik , sepatutnya boleh jadi batu loncatan buat kita yang sebelum ini tidak pasang niat utk "Al-Mautu fii sabilillah
Asma amaanina" , boleh lah berbuat demikian..

Kita sewajarnya jangan jadikan kisah ini sebagai satu kisah yang kita kagumi,tapi tidak mahu contohi, ia tidak beri kesan kepada beliau,tapi kalau dengan kisah beliau,kita contohi beliau,tentu sahaja pahala berterusan buat beliau insyAllah kerana beliau yg "mengajar" kita erti perjuangan..

Kita tidak perlulah mengatakan "umur beliau 20 dah syahid dan aku masih tak kemana" , sebab jelas kita tidak akan kemana hanya dengan mengeluh sedemikian.. Mulakan langkah pertama utk mcontohi beliau..

Bagaimana?

Usrah.. saya yakin beliau adalah seorang yang mengikuti usrah, dari usrah pergi kepada kefahaman dan insyAllah,dari kefahaman akan pergi kepada amal..

Tapi usrah sahaja tidak cukup, kita perlu ada org disekeliling untuk mendidik dan tarbiyah kita, maka langkah kedua adalah sertai gerakan dakwah,sebagaimana beliau menyertai ABIM.. Dan kita banyak pilihan lain lagi,asalkan ia membawa islam sbg dasar perjuangannya ,cuma saya sarankan selain daripada ISMA.. yg lain insyAllah boleh :)

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)