Thursday, January 30, 2014

Apa itu Hikmah

Hikmah bermaksud dampak yang timbul dari mengerjakan sesuatu atau meninggalkan sesuatu.

Contoh hikmah itu misalnya "Jika kita melaksanakan solat secara benar, dampak yang timbul adalah ia mencegah kita dari melakukan kemungkaran".

Perbuatan kita itu berdampak, orang yang BIJAK adalah orang yang memikirkan tentang dampak akan tindakannya.

Dampak ada 2 jenis iaitu jangka pendek, atau jangka panjang.

Ulama sebut "Orang berakal adalah orang yang paling jauh pandangannya akibat akibat segala sesuatu tindakannya itu"

Jadi maksud hikmah adalah kita kontrol setiap tindakan pada pikiran kita maka sebelum bertindak,kita akan berfikir..

Sering kali manusia itu gagal mendefinisikan tindakannya itu baik atau buruk. Atau baiknya bertahan sejenak atau buruknya akan datang seterusnya.

Contoh kita ingin bernikah, begitu kita tertarik dengan sifat fizikal, maka kita mula berfikir bahawa adakah dengan bernikah dengan perempuan ini baik untuk kita atau tidak,samada akan jadi problem atau solusi kepada kita. Tak mungkin kita bertanya kepada calon isteri itu samada dia itu bakal jadi solusi atau problem kepada kita.Seringkali kita bias dalam isu ini, kita tertarik dengan fizikalnya biasnya berlaku.

Dalam pilihan tindakan itu banyak,kita selalu punya bias,dan mengakibatkan pilihan kita tidak tepat,maka dampaknya akan muncul kemudian baru kita sedar bahawa pilihan kita ini,salah.

Sebab itu Allah mendefinasikan makna "Keberakalan" iaitu Allah sebut "Orang orang yang mendengarkan perkataan,lalu mengikuti yang terbaik daripada perkataan itu,maka dia berakal" .

Faktor utama yang menjadikan kita berakal adalah kebiasaan mendangar, bukan berbicara, sebab itu telinga ada 2 mulut ada 1, 2kali dengar sekali bicara.

Pepatah menyebut,Diam itu adalah kearifan,tapi sedikit sekali orang bisa melakukannya..Jadi untuk menjadi arif,control mulut dan banyakan mendengar.Pastikan bila berbicara yang keluar itu emas, jangan sesekali racun.

Erti mendengar itu adalah anda memintai pendapat orang lain tentang sesuatu, bahasa agamanya adalah istisyarah, sebab itu nabi sebut "tidak akan gagal orang yang bermesyuarah" , maka sebelum melakukan sesuatu,tanya dulu pendapat orang lain. Sebaik baik teman adalah orang yang memberi pandangan dengan apa adanya tanpa bias.

Melawan nafsu dalam diri bukan pekerjaan yang mudah, terutama jika ia melibatkan dampak masa panjang. Kerana itu kearifan memerlukan kita untuk jangan tergesa gesa dan menerima nasihat serta pandangan orang, dan itulah puncak kepada hikmah.

Menjadi bijak itu bukan soal pengetahuan,tapi persoalan karekter,selama mana anda mampu bersabar dari berbicara sesuatu yang sia sia.

"Dan tidak adalah orang yang diberi kebijakan kecuali orang orang yang sabar"

Tindakan menunda kesenangan masa pendek akan beri kesan yang baik dimasa kemudian. Jangan bimbang akan kesusahan masa pendek kerana ia hanya masalah kecil berbanding kesusahan masa panjang.

Jadi,kebijakan kita menentukan pilihan akan memperlihatkan kebijakan kita..

Wallaua'lam.

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)