Saturday, December 1, 2012

Islam perangi kezaliman

Bagaimana kita nak kenal pasti di sesuatu kawan itu ada ruh islam atau tidak?

Perhatikan,jika anda menyaksikan kezaliman terjadi di sesuatu tempat,anda mendengar jeritan org yg teraniaya,anda melihat tangisan org2 lemah yg ditindas, kemudian anda tidak menemukan umat islam di kawasan tersebut yg menentang kezaliman itu,maka boleh lah anda curiga akan kewujudan islam disana.

Jika islam ada,maka beerti perjuangan melawan ketidakadilan tidak akan pernah berhenti.Sebaliknya,ji
ka berlaku kezaliman,dan yg anda sekadar dengar adalah bunyi komat kamit doa,bunyi2 tasbih ,dibaca mantera2 perlindungan dan kepasrahan dgn harapan agar langit menurunkan pertolongan.Maka disana tiada islam..

Bagaimana mungkin Allah akan menolong jika skdr itu usahamu, Sesungguhnya Allah tidak akan menolong dirimu. Allah tidak akan memberi pertolongan kepada kelompok yg tidak bercaya kepada kemampuan diri utk menentang kezaliman bahkan tidak menunaikan perintah Allah.Bahkan Allah sebut dalam quran,Allah tak kan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka sendiri yg mengubahnya.

Org yg berpendapat bahawa mereka itu islam,tapi mereka enggan berjuang menentang kezaliman dgn segala versinya* , enggan membela org2 yg teraniaya dgn sebaik baiknya, dan enggan berteriak menentang org2 yg tiran dan diktator,benarlah mereka itu adalah org yg munafik,atau mereka benar benar tidak mengenali islam.

Islam tidak pernah menghidupkan sebuah hati lalu biarkan terbekuk di bawah kaki kezaliman.

Islam juga tidak pernah menghidupkan sebuah hati,lalu membiarkan menyerah pasrah tanpa memberi reaksi kepada sebarang kezaliman dgn segala versinya , baik kezaliman terhadap dirinya,atau kezaliman terhadap hati2 manusia lain walau dimana mereka berada..

PS-Aku tulis balik berdasarkan apa yg aku baca dari buku "Di bawah panji panji islam" yg menukilkan karya2 As Syahid Syahid Qutb.. tp tidak sama yg dalam buku lah .. skdr apa yg aku ingat ..

PS2- Bila aku baca buku ni,then aku faham kenapa ada satu kelompok jemaah yg kurg senang terhadap tulisan2 Syed Qutb.. Tulisannya tentu sekali pedas dan pahit utk semua org menerimanya .. :)

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)