Tuesday, July 26, 2016

Ibnu Taimiyyah dan penjara

Umum mengenali siapa Ibnu Taimiyyah Dan betapa beliau dicintai umat Islam yg dahagakan kebenaran Dan mementingkan kesucian Islam namun dibenci ahli syirik Dan bid'ah.  Lantaran kebencian Dan hasad dengki itu, sheikh al Islam Ibnu Taimiyyah sebenarnya pernah dipenjara sebanyak beberapa Kali kerana difitnah dan hanya kerana berkata yg benar Dan menolak yang batil..

Kali pertama beliau dipenjarakan kerana dituduh memiliki sikap antropomorfik (sifat yg dikaitkan dgn bukan manusia),Tanpa diberi peluang membela diri,beliau dipenjarakan buat Kali pertama.

Kali kedua beliau dipenjarakan di Mesir kerana mkritik pandangan hidup Sufi,kemudian beliau diasingkan ke Iskandariah Dan dikenakan tahanan Rumah.

Pada tahun 1313 masihi beliau di Damsyik,beliau menolak arahan sultan utk tidak bfatwa btentangan mazhab hambali (mazhab beliau sendiri) lalu dipenjarakan pula selama 5 bulan 18 hari.

Pada 1326 sekali lagi beliau bersama muridnya Ibnu Qayyim al Jawziyyah dipenjarakan kerana mgeluarkan fatwa bkaitan amalan menziarahi kubur.

Seterusnya Pada tahun 705 hijrah beliau menolak faham wahdatul wujud oleh Ibnu Arabi. Berbekal tipu helah,pengikut ibn arabi  bjaya memenjarakan ibnu Taimiyyah sekali lagi.setelah beberapa bulan dipenjarakan beliau diberi pilihan utk bebas dgn syarat akur dgn faham akidah pemerintah namun beliau pilih kekal dpenjara.

Dan Kali terakhir beliau dipenjarakan iaitu pd usia 65 thn,Dan tidak akan ada lg penjara utk beliau kerana berbekal seksaan yg diterimanya Pada 1328 di penjara Qal',ah Damsyik bersaksikan Ibnu Qayyim,beliau wafat Dan menemui pciptanya.

Beliau diseksa dan dipenjara dgn mjaga kemuliaan dan sesucian agama dari fahaman yg myimpang. Tidak undur dek ugutan tidak termakan dek habua,Dan beliaulah ulama yg selayaknya digelar pewaris nabi..

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)