Sunday, March 8, 2015

Jatuh bangun empayar Islam..

Tarikh 3 Mac menjadi tarikh dukacita umat islam atas runtuhnya secara total sistem khalifah pada tahun 1924..

Namun 3 Mac 1924 bukanlah kejatuhan kali pertama, empayar islam pernah runtuh sebelum itu iaitu pada zaman pemerintahan Abbasiyah dibawah Khalifah Mu'tasim, ya.. Khalifah yang sama, apabila dilaporkan kepada beliau bahawa di hujung negeri ada,seorang wanita muslim diganggu oleh musuh islam, lalu dia mengarahkan seangkatan tentera ke negeri itu yang mana,bila sampai barisan hadapan tentera islam, maka ekornya masih di pintu gerbang Baghdad.

Kejatuhan pada zaman khalifah mu'tasim di tangan tentera mongol adalah sangat dasyat, ratusan ribu umat islam dibunuh dan khalifah mu'tasim sendiri dibunuh dengan cara yang sangat keji.. Dan satu persatu kerajaan islam jatuh sehinggalah... sehinggalah satu zaman datang seorang khalifah baru, khalifah yang berjaya menyatukan umat islam dan merampas kembali tanah islam termasuk Baitul Maqdis, empayar islam kembali menyinar, beliau adalah, Salahuddin Al Ayubi..

Dan kita juga kembali ke zaman kejatuhan iaitu pada 3 Mac 1924, dan malangnya,setelah kita amati dengan teliti,selain faktor luar yang mendorong kejatuhan empayar islam,tidak dinafikan faktor dalaman juga menjadi faktor yang sangat mendorong kepada kejatuhan ini..

Antaranya adalah khalifah yang lemah , saat khalifah mu'tasim memerintah, beliau adalah seorang yang agak lemah dan senang dipengaruhi pembantunya (bukan menantunya), dilihat beliau hanya berperanan scra formal namun yang lebih berkuasa adalah pegawai beliau.Kemudian wujud pertelingkahan sesama islam dalam merebut takhta khalifah, wujudnya aliran aliran yang memecahkan dalam islam seperti syiah, mu'taziah (khalifah mu'tasim adalah seorang mu'tazilah dan beliaulah yang turut memenjarakan imam ahmad yang menolak quran adalah makhluk) dan sebagainya. Begitu juga pada zaman Sultan Abdul Hamid,wujud kelemahan dalam pentadbiran Khalifah sehinggalah akhirnya musuh berjaya menjatuhkan kita.

Namun,wajar diketahui, SELEMAH LEMAH KHALIFAH ADALAH RAKSAKSA , yang jika dibangunkan akan mengegak gembitakan dunia.

Wallahu a'lam.. moga umat islam tabah menghadapi saat kedukaan ini, dan yakinlah pada janji tuhan yang maha esa, yang tidak pernah memungkiri janjinya, bahawa satu masa kelak,kita PASTI akan menyinar kembali..

1 comment:

  1. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)