Sunday, May 11, 2014

Keras gandingannya lembut ..

Gambar  Panglima Khalid dari drama "Omar Series" terbitan MBC Group
Sehingga semalam , aku seperti kurang mengerti akan tindakan Saidina Umar memecat Khalid Al Walid sebagai pemimpin Panglima Islam yang sangat berjasa pada islam.. Adakah kerana semata mata beliau tidak bersetuju dengan sikap keras dan kasar Khalid terhadap musuh islam atau ada hikmah disebaliknya.. Aku mencari hikmah itu untuk sekian lama..

Aku juga pernah baca Umar memecat Khalid kerana beranggapan Khalid selalu melanggar perintah ketenteraan Islam dan sebagainya walaupun sumbangan Khalid kepada islam sangatlah besar.

Aku juga pendam lama dengan persoalan kenapa Umar pecat Khalid yang bakat ketokohan beliau dalam memimpin tentera diakui Saidina Abu Bakr yang tetap melantik beliau sebagai Panglima Perang Islam ketika itu.. Bahkan Rasulullah sendiri mengakui kehebatan Khalid Al Walid sebagai ketua angkatan perang..

Akhirnya tadi aku tahu.. Point utamanya untuk mencari 'hikmah' adalah antara sikap
keras dan lembut..

Abu Bakr,adalah seorang yang sangat lemah lembut , maka gandingannya perlulah keras baru seimbang.. 

Umar, adalah seorang yang keras , jika digandingkan dengan Khalid yang turut sama keras, maka tidak seimbang disitu maka dilantik Abu Ubaidah bin Jarrah yang lebih lembut orangnya.. 

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)