Friday, November 2, 2012

Kisah 2 sahabat : Pentingnya dakwah

(Dialog ini hanya rekaan aku sebagai pemudah utk difahami namun berdasarkan kisah benar dari Muslim Belal dan aku tokok tambah lah sesuka hati aku.. haha)

Watak adalah Bakhtiar,seorg yg lahir dalam keluarga muslim dan seorg lain Cheng Ho,seorg muallaf. 

(Flash back)

Cheng Ho dan Bakhtiar adalah rakan sekelas sejak di sekolah m
enengah ,setiap kali waktu tengahari,Cheng Ho perhatikan Bakhtiar selalu keluar dari kelas,masuk ke dalam bilik air dan basahkan bahagian tertentu pada badannya.

Satu hari Cheng Ho ikut Bakhtiar ke bilik air dan bertanya kepada Bakhtiar apa yang dilakukannya,jawab bakhtiar,

"Kamu usah peduli,ini adalah cara agama aku sebelum memulai solat kami"

Then Cheng Ho berlalu pergi sambil hatinya masih tertanya tanya.Beberapa tahun berlalu,Cheng Ho melanjutkan pelajaran ke London,disana beliau ditemukan dengan pemuda pemuda islam yg melakukan perkara yang sama dilakukan Bakhtiar semasa di sekolah,lalu beliau bertanyakan pemuda itu,lantas semua dijelaskan.Akhirnya Cheng Ho memilih untuk menganut agama islam!

Beberapa tahun berlalu lagi,Cheng Ho balik ke Malaysia,lalu satu perjumpaan semula rakan2 sekolah dilakukan,maka bertemulah dia dgn Bakhtiar.Melihat kawannya sudah beragama islam,maka ditegur lah Cheng Ho:

Bakhtiar :Alhamdulillahhhh ... Sudah islam kamu ya !!

Cheng Ho : Yup,n No thanks to you bro!

Bakhtiar : haha..Kenapa aku pula?

Cheng Ho : Erk,kamu lupa dulu aku pernah tanya apa yang kamu buat di bilik air,lantas kamu tidak menjawab,bahkan minta aku berlalu pergi?

Bakhtiar : Haha,iya ka.. Erm,iyala...

Cheng Ho : Syukur di tempat baru,ada muslim yg menerangkan kepadaku..walaupun agak terlambat..

Bakhtiar ; Apapun,kamu sudah islam skrg kan?Jadi lupakan lahh..

Cheng Ho : Apa dahulu kamu tidak menganggap aku sahabat ?

Bakhtiar : Tentu..kita sahabat,dulu..kini..selamanya..

Cheng Ho : Kalau benar kita sahabat,kenapa kamu tidak mengajarkan aku tentang islam? Apa kamu sanggup biarkan sahabatmu selamanya dalam neraka kelak?

Bakhtiar ; em..emm...erkk..

Cheng Ho : Aku bukan mahu menyalahkan kamu namun penulis yg reka cerita ni nak panaskan suasana,maaflah .. motifnya,nak cakap, berdakwahlah kepada org sekelilingmu,agar bukan kamu je masuk syurga..Ajak teman teman yg lain..Pahe ke dok?

Bakhtiar : faham .. faham ... :) jom makan ...

Cheng Ho: Aku puasa bro.. -_-

PS-ahaks ... Thanks to buku " Biar org cina pimpin islam" , ia buKa mata aku ttg satu kesilapan segelintir individu dan organisasi kaum aku sendiri sehingga menyebabkan org2 bangsa lain cukup takut dgn islam,jadi sbg org yg dilahirkan sbg melayu,insyAllah..Aku tebus balik kesalahan itu dgn memulakan penerangan slow slow bahawa 'islam itu utk semua" :)

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)