Friday, September 28, 2012

Soal CINTA, Allah lebih tahu untuk kita :)

Ingin sekali aku buat satu perkongsian..Ia tentang aku dan Cinta..Betapa aku bersyukur aku berada di jalan ini..

Aku di sekolah rendah pernah menyintai seseorang,tapi itu mungkin cinta anak kecil,yang sebenarnya masih belum faham erti cinta..Ketika itu aku masih tidak reti untuk berdoa untuk mendapatkan cinta,tapi aku selalu berharap,aku dapat bersamanya bila besar nanti..Beberapa tahun berlalu,aku memasuki sekolah menengah,di tingkatan 1,aku masih menyukainya walaupun tidak sekelas,Namun Allah merencanakan agar aku tidak bersamanya,dan membuatkan aku jatuh cinta pada orang lain ketika tingkatan 2..Itu juga cinta remaja yang mungkin tidak bernilai..Tapi kerna cinta kedua ini,aku melupakan cinta pertama,ketika itulah aku baru tahu bahawa org yg pertama aku cintai adalah seorang yang kurang peka terhadap agama.. Subhanallah.. Aku bersyukur aku tidak dikurniakan keberanian untuk meluahkan cinta kepadanya..Bimbang kalau itu berlaku,aku mungkin menghampiri maksiat di awal usia remaja lagi.

Cinta kedua juga sama,aku suka padanya tapi juga Allah menghalang bibirku dari meluahkannya .. Aku sekadar memendam rasa,tapi ketika itu aku mula pandai berdoa,setiap hari aku berdoa agar bersamanya .. setiap hari! ..namun Allah tidak merencanakan itu utkku.. Sehingga aku tingkatan 4,aku menyimpan rasa padanya... kemudian Allah ubah lagi hatiku untuk menyintai rakan sekelas ketika itu .. Ia,dia sudah berpunya,Alhamdulillah .. Itu menghalangku dari mendekatinya demi cinta..Saat cinta ketiga ini datang,Allah buka hijab untukku melihat bahawa cinta keduaku juga sia sia..Gadis itu juga kurang pegangan agamanya..Dia punya pakwe ketika itu..dating itu amalan mereka..Subhanallah,kalau aku meluahkan rasa padanya,pasti aku di situasi maksiat itu,.

Kembali pada cinta ketiga,mula menyimpan rasa di akhir tingkatan 4,ketika itu hati memang mahukannya tapi fikirku, aku malang kerna dia sudah berpunya..Benar..Aku sungguh kecewa..Namun aku tidak berhenti berdoa..Tapi Allah lebih cintakan aku,saat tingkatan 6,hati aku dialihkan lagi kepada seorang gadis dari kampung sebelah ..erhh .. Saat itu aku mula dapat melihat bahwa 'cinta ketiga' aku juga bukan yang terbaik buatku,aku bersyukur kerna tidak ada hubungan istimewa dgnnya,atau mungkin hari ini aku manusia yang penuh dosa..Jadi kerna cinta Allah padaku,dari sekolah rendah hingga tingkatan 5,aku diselamatkan dari hidup berkapel..satu cara maksiat yang paling menyeronokkan .. 

Tingkatan 6,satu pengajaran buatku..Mungkin kerna terlalu cinta,ya,aku meluahkannya .. Adakah aku terlibat dgn aktiviti maksiat? YA! aku mungkin tidak 'berdating' dgnnya,.aku mungkin tidak menyentuh tangannya,tp saat bersms,aku tahu..aku sedang bermaksiat kepadaNya .. Ampunkan Aku Tuhannn ... 

Sungguh..perasaan sayang itu ada ,tapi aku tahu Allah lebih sayangkan aku bilamana aku dipisahkan dari si dia selepas 4 bulan bermain cinta..

Kini aku kembali tanpa cinta..

Aku fikir dalam dalam setiap perkara yang berlaku,kerna aku ingat kata ustaz,setiap yang berlaku ada hikmah..aku menilai kisah 'cinta' ku dari awal .. hingga akhir,ya Ada hikmahnya ..

Allah meniupkan perasaan cinta kepadaku kerna itu fitrah aku sbg manusia,namun Allah menahan hatiku dari melakukan maksiat dgn banyak , Terima Kasih Allah .. :) 

Jadi pengajaran buat semua..Jika anda menyintai seseorg,yakinlah,jika anda tidak bersamanya,ada hikmahnya..Yakin bahwa Allah ada rencana lebih baik buat kita.. Yakin..Yakin :)


No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)