Monday, July 21, 2014

Al-Hajj 22:40

"Iaitu mereka yang diusir dari kampung halamannya dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, (mereka diusir) semata-mata kerana mereka berkata: "Tuhan kami ialah Allah". Dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agamaNya (agama Islam); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa"

(Al-Hajj 22:40)
Cuba untuk fahami ayat pd bahagian,

"Dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya"

Aku cuba tadabbur maksud ayat ini,

Allah telah menciptakan dalam dunia ini orang baik, dan orang jahat, dan keseimbangan itu perlu ada.. Dan orang yang baik ini,hendaklah melawan org2 yang jahat kerana itu adalah tanggungjawab mereka.
Jika kita gagal untuk menentang kejahatan,maka Allah akan hancurkan gereja2,tempat sembahyang org yahudi dan MASJID yang di dalamnya terdapat org berzikir..

Berzikir tapi tidak melawan kebatilan?

Aku ingat satu kata2 dari Syed Qutb,beliau sebut,

"Kalau kamu melihat ada kezaliman di sesuatu tempat, tapi kamu tidak melihat satu pun usaha (dengan apa cara sekalipun) untuk menentangnya, maka yakinlah tidak ada Islam disitu..

Itu sebab kita pelik ada org habiskan masa dengan bernasyid memuji Allah memuji nabi,tapi tengok kezaliman,tengok maksiat mereka tutup mata.. Mereka sibuk mengatakan beruntunglah ada nabi, sehingga melalaikan org dari menentang kebatilan..

Apakah mereka tidak membaca quran.. ?

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komentar yang tidak berkaitan post,berbaur lucah dan mengancam keselamatan akidah akan didelete :)